SPP väljer Fondab för teknisk plattform till ISK

Det för privatpersoner så förmånliga sparandet i Investeringssparkontot (ISK) som SPP erbjuder sina kunder kommer i fortsättningen att tillhandahållas av Fondab. Under sommaren 2017 har Fondab implementerat den bakomliggande tekniska infrastrukturen som gör det möjligt för SPP att erbjuda sina kunder ett gränssnitt som på ett effektivt sätt guidar till ett lönsamt och ändamålsenligt sparande i fonder.

SPP Pension & Försäkring AB är en del av norska Storebrand och tillsammans är de en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. Verksamheten är fokuserad på tjänstepensionslösningar men omfattar även privat pensionssparande och livförsäkring.

Fondab kommer att tillgodose SPP med en IT-struktur, ett användarvänligt kundgränssnitt och en smidig API-integration som frigör resurser hos SPP genom att hantera t ex automatiserad fondhandel, betalningsflöden, ”client on-boarding” processen, det regulatoriska ansvaret samt rapportering till Skatteverket. Det nya samarbetet ger också SPP möjligheten att erbjuda sina kunder ett av marknadens bredaste fondutbud, användarvänliga verktyg för val av fonder samt möjlighet att öppna ISK depå via Bank-ID.

”Vi på Fondab är stolta över att få SPP Spar som strategisk partner där vi återigen får bevisa att vi erbjuder en av marknadens starkaste IT-lösningar som gör sparande i fonder tillgängligt för alla och lönsamt för fler, säger Mikael Tjäder, VD på Fondab AB.

”I och med samarbetet med Fondab så effektiviserar vi kundprocessen och kan därmed frigöra resurser och fokusera ytterligare på kärnverksamheten, kundnöjdheten, marknadsföringen och distributionen. Vi ser fram mot ett gott och framtidsinriktat samarbete, säger Jessica Veraeus Hammar, VD på SPP Spar”.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

E-post: mikael.tjader@fondab.com

Jessica Veraeus Hammar, VD på SPP Spar