Stark tillväxt för Fondab under första kvartalet

Fondab har under årets första kvartal haft en stark tillväxt med ökade volymer. Glädjande är att vi redan nu passerat 20 Mdr i administrerat kapital, vilket var målet för helåret 2021. Tillväxten hos våra partners har sedan börsfallet i mars förra året varit väldigt stark och alla partners visar på en ökning sett till både volym och antal kunder.

Fondabs partners består av fondbolag, värdepappersbolag, rådgivningsbolag och andra aktörer som erbjuder fondsparande. Intresset för fondsparande har varit stort under det senaste året och det är bara att konstatera att våra partners lyckats nå ut med sina produkter till kunderna via deras egna kanaler på ett effektivt sätt.

"Det är glädjande att se att våra befintliga partners växer, vilket är ett bevis på att modellen vi levererar fungerar och gynnar båda parter och uppskattas av slutkunder", säger Mikael Tjäder, vd Fondab AB.

En stark börs, ny volym och ett högt tryck på inflyttar av ISK-innehav till våra partners är det som står för den ökade volymen.

"Vi arbetar ständigt med utveckling av våra tjänster för att hjälpa våra partners att växa, där vi till exempel nyligen lanserat direktinsättning via Swish, Spara som gåva och en enklare hantering av flyttar. Vi kommer under året fortsätta utveckla vår plattform med nya tjänster och löpande släppa förbättringar av användarupplevelsen för att fortsätta skapa ett attraktivt erbjudande", säger Mikael Tjäder.

Fondabs lösning gör det möjligt för finansiella aktörer att utan stora investeringar i egen teknik och resurser för hantering av slutkunder, utveckla egna digitala tjänster för fondsparande. Intresset att skapa sin egen direktkundslösning är stort och inom kort lanserar fler aktörer sina lösningar med Fondabs teknik som grund.

"Att vi redan under Q1 når vår milstolpe för 2021 är fantastiskt och med de nya kunder vi nu under våren implementerar ser vi fram emot att fortsätta leverera bra lösningar för att växa tillsammans med våra partners", säger Mikael Tjäder.

Mikael Tjäder, VD Fondab