Utökat kunderbjudande genom egen fonddistribution

Hos finansiella aktörer som idag saknar en sparandeaffär ökar intresset av att bredda sitt kunderbjudande, för att erbjuda en bättre och varumärkesstärkande helhetslösning genom en fristående direktkundaffär. Nu kan de bolag som vill, med Fondab ABs fondplattform, bygga upp sitt eget erbjudande för sina kunder och följa med dem i utvecklingen av den moderna fondbranschen.

Mikael Tjder VD Fondab

Fonder har historiskt sett sålts via exempelvis försäkringsbolag, nätmäklare och banker, men idag vill allt fler fondbolag bli mer fristående och komma närmare sina sparare.– Genom vår egenutvecklade och skalbara teknikplattform möjliggör vi för spararnas räkning sparande i fonder inom ett brett utbud och alla depåtyper. Framför allt det vi kallar för ISK-lösningar, som i dagsläget är det mest populära alternativet, säger Mikael Tjäder, vd på Fondab.

Stärk din kundrelation och ditt varumärke

Fondab ser det som sitt huvuduppdrag att erbjuda sin teknikplattform till de aktörer som behöver en fondplattforms funktionalitet, men som inte vill, eller har resurserna till att, stå för utvecklingen på egen hand.

– Vi anser oss idag utgöra en partner till framför allt rådgivningsbolag, försäkringsförmedlare, fondbolag, digitala sparaktörer och nischbanker, fortsätter Mikael Tjäder.

– Genom att aktörerna väljer oss kan de istället fokusera på sin kärnverksamhet, medan vi tillhandahåller färdig teknik och infrastruktur för allt de behöver inom fondhandel, depå- och slutkundshantering. Plattformen kommer även med fördelarna att den öppnar upp för nya prismodeller och upplägg, samtidigt som en egenägd kundbas kan ge dig som fondbolag bättre kunskap och kännedom om- och kontakt med dina kunder.

Vad gäller säkerhet finns kraftfulla argument för att välja Fondab.

– Vi arbetar löpande med säkerhetsfrågor, tillsammans med professionella säkerhetskonsulter. Fondab håller samma standard som de stora etablerade bankerna och andra institut gör idag, och vi strävar hela tiden efter att följa utvecklingen vad gäller trygg förvaltning och IT-säkerhet.

Ett nytt sätt att fylla på ditt sparkapital

Fondab följer även med i utvecklingen vad gäller digitala lösningar för fondsparande och lanserade vid årsskiftet en ny lösning för direktinsättning via Swish, som redan genererat hög aktivitet bland Fondabs sparare. Tjänsten bidrar bland annat till att du som sparare snabbare kan få igenom din köporder, samt att du enkelt kan spara till någon annans depå, till exempel om du vill spara till dina barn.

– I sken av vad som just nu händer inom flytträttslagstiftningen som trädde i kraft den 1 april, då regeringen sätter ett tak på vad pensionsförsäkringsflytt max får kosta, sker produktutvecklingen för fullt av ett nytt erbjudande riktat mot pensionsspararna. Idag är tjänstepensionstagare i viss utsträckning bundna till det fondutbud som försäkringsbolagen där de är kunder erbjuder. Men med vårt kommande erbjudande ämnar vi erbjuda dig som sparare – oavsett vart du har din tjänstepension – möjligheten att välja själv hur du vill placera dina pengar inom Sveriges bredaste fondutbud.

Läs mer på Fondab.com

Mikael Tjäder, VD Fondab

Fondab AB är Sveriges största fondplattform. Fondab arbetar med digitala lösningar för fondsparande och erbjuder både privatkunder, företagskunder samt institutionella kunder en fullständig IT infrastruktur för automatiserad fondhandel och depå- och slutkundshantering. Fondab äger även fondhandelsplatsen Fondmarknaden.se. Mer information på www.fondab.com eller kontakta oss på sales@fondab.com.