Hälften så stor – dubbelt så bra

Report this content

Den andra april lanseras Bellingham Shiraz/Viognier 2005, ett högkvalitativt rödvin i 1,5-liters box, på Systembolaget. Det blir en vårnyhet utöver det vanliga då det är första gången den svenska marknaden erbjuds den mindre boxstorleken.

Vinet kommer från Sydafrikanska Douglas Green Bellingham och framställs av druvorna Shiraz (95%) och Viognier (5 %). Det håller en ovanligt hög kvalitet för boxviner och recensenterna ger genomgående mycket högt betyg. Artikelnumret på Systembolaget är: 2056-07 och priset är satt till 149 kronor.

- Förutom den mycket goda kvaliteten på vinet tror vi att det här blir en välkommen nyhet bland de svenska konsumenterna tack vare boxens behändiga storlek. Den blir lättare att hantera vid middagsbordet och att ta med ut på picknicken i det fina vårvädret. Många konsumenter upplever 3-litersboxen som onödigt stor, säger Ove Fondberg, VD vid Fondberg & Co som tagit in vinet till Sverige.

Fransk tradition ger karaktär
Druvorna till Bellingham Shiraz/Viognier kommer från relativt svala vingårdar i WO Paarl. Framställningen sker enligt gammal god fransk sed. Man samjäser de två druvsorterna för att ge vinet dess friska och blommiga ton. Vinet lagras sen på franska ekfat i ett halvår innan tappning. Bellingham Shiraz/Viognier har en mörk, djup rödfärg och doften är kryddig med inslag av viol. Smaken beskrivs som mjuk och fyllig med påtagligt fruktighet och lång eftersmak.