Framgång för Fondia på Financial Times (FT) Innovative Lawyers Awards-listan

Juristbyrån Fondia har utsetts till ett av de mest innovativa företagen inom juridik i Europa. Bolaget belönades vid FT Innovative Lawyers Award-evenemanget i London 4 oktober 2018. Undersökningsresultaten bevisar också efterfrågan på den typ av verksamhet som Fondia erbjuder.

Fondias Legal Department as a Service (LDaaS) och plattformen MyFondia belönades med en tredje plats i den internationella FT Innovative Lawyers Awards-tävlingen torsdag 4 oktober 2018. Bolagets koncern-vd Salla Vainio konstaterar att framgången i tävlingen är ett bevis på Fondias genuina innovativitet.

– Vi är stolta över det vi åstadkommit, det här är en vinst som vi alla gemensamt har jobbat för, glädjer sig Vainio.

FT Innovative Lawyers Awards arrangerades i år för 12:e gången. Till listan över kandidater valdes bland över 800 sökande 87 europeiska advokatbyråer, företag som erbjuder juridiska tjänster samt juristavdelningar hos företag. Fondia har nått framgång i denna tävling för juridiska innovatörer även tidigare: 2013 vann bolaget kategorin för den mest innovativa strategin och 2015 hamnade företaget på en andra plats i kategorin för företag som i största grad förändrat marknaden. Med på listan fanns i år även två andra nordiska byråer förutom Fondia.

Framgång handlar om samarbete

Som en del av den ständiga utvecklingen av affärsverksamheten genomförde Fondia förra sommaren en undersökning om inköp av juridiska tjänster. Över hundra verkställande direktörer svarade på enkäten. Undersökningsresultaten visade att det finns efterfrågan på innovativa och transparenta juristbyråer som Fondia både i Sverige och Finland. Fondias löpande juridiska tjänst Legal Department as a Service (LDaaS) kombinerad med den digitala plattformen MyFondia erbjuder kunderna en förutsägbar prissättning, smidig kommunikation och bättre hantering av resurser för juridiska tjänster.

– Även om juridiska tjänster allmänt anses vara dyra, vet över 40 % av kunderna inte ens priset på det de köper i förväg. Hela 80 % av alla som svarade tyckte att transparens och kommunikation är avgörande vid val av byrå. Kunderna ska känna sig trygga och förstå vad de köper, fortsätter Vainio.

– Framför allt företag i tillväxtfas har ofta begränsade resurser för inköp av juridiska tjänster och har ännu inte heller någon större erfarenhet av att köpa juridiska tjänster. Vi agerar på sätt och vis som underleverantörer på marknaden genom att med hjälp av LdaaS kombinera kunnandet inom respektive affärsverksamhet motsvarande interna juridiska avdelningar med juridisk expertis inom olika områden.

LdaaS och plattformen MyFondia, som belönades av Financial Times ansedda jury, har utvecklats av Fondias erfarna jurister och IT-personal – pragmatiskt och i samarbete med kunden, konstaterar Vainio.

Mer information:

Salla Vainio, koncern-vd, +358 20 720 5429

Niclas Gottlieb, VD, Fondia Sverige, +46 70 773 44 55

Om Fondia:

Fondia är en affärsjuridisk full service byrå som grundades 2004 och en föregångare i utnyttjandet av nya service modeller och teknologier inom juridik. Fondia är stolt för att vara en annorlunda tjänsteleverantör inom affärsjuridik med sin huvudprodukt Legal Department as a Service, LDaaS. Medan de traditionella aktörerna inom branschen oftast efbjuder sina tjänster på timbasis och case per case, erbjuder Fondia färdigt paketerade service koncept som kunden kan köpa i enlighet med sina egna behov. Fondia har lyckats att skapa ett nytt sätt att erbjuda juridiska tjänster och utnyttja nya digitala arbetsmiljöer i sina service modeller. Fondia har drygt 200 LDaaS-partners och över hundra anställda. Huvudkontoret finns i Helsingfors och de andra kontoren i sju andra finska städer och i Tallinn och Stockholm.