ÅRETS BÄSTA FOND 2020 HAR TILLDELATS Swedbank Robur Ny Teknik

Utmärkelsen Årets Fonder delas ut av Fondmarknaden.se i 10 kategorier samt för Årets fond, Årets fondbolag och Årets nykomling. Kriterierna för att utnämnas till Årets Fond är bland annat avkastning under 2020 samt genomsnittsavkastning de senaste 36 månaderna, risknivå och sharpekvot. Fonden skall även utmärka sig i förhållande till övriga vinnare i andra kategorier.

rets Fond 2020
Vi kan idag avslöja vinnaren i kategorin Årets Fond!
Priset går till Swedbank Robur Ny Teknik med motiveringen;

Utmärkelsen till Årets Fond 2020 går till en branschfond som under ett år av börsras, volatilitet och turbulens varit en klar favorit bland många privatsparare. Generellt så har fonder inom kategorin Teknik och IT presterat mycket bra under året som helhet, och varit ett av årets absolut hetaste investeringsteman. Vinnaren av årets fond har bevisat att man besitter den spetskompetens som behövs för att navigera inom denna miljö, och när många andra fonder inom kategorin viktar upp i de stora amerikanska jättarna så hittar detta team istället nordiska alternativ att investera i. Grattis säger vi till Swedbank Robur Ny Teknik.

Teknisk data 36 månader:
Genomsnittsavkastning: 38,96 %    Standardavvikelse: 19,99 %    Sharpekvot: 1,68

Henrik Nyblom

Det har varit ett mycket speciellt år på marknaden och att då bli utsedd till årets fond är fantastiskt kul. Det visar att vårt fokus på mindre och mellanstora nordiska bolag inom teknik, digitalisering och kommunikation fortsätter att bidra till en stark värdeutveckling för våra kunder. Den acceleration i digitalisering och innovation som vi såg under fjolåret kommer att fortsätta sätta sin prägel lång tid framöver. Den volatilitet vi såg på världens börser under 2020 understryker också hur viktigt det är att fortsätta att ta en långsiktig syn på sitt sparande, säger Henrik Nyblom förvaltare Swedbank Robur Ny Teknik.

Mer information och intervjuer med vinnarna finns på https://www.fondmarknaden.se/AretsFonder2020.aspx

Årets fonder är ingen köprekommendation. Investeringar i fonder innebär alltid en risk. Utvecklingen kan gå både upp och ner och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Pengar som placerasi fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Du hittar faktablad under respektive fond på www.fondmarknaden.se.

Mikael Tjäder, VD Fondab / Fondmarknaden.se

Fondmarknaden.se är Sveriges största handelsplats för fonder. Vår passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Vi erbjuder störst fondutbud, verktyg att hitta de bästa fonderna samt aktivt förvaltade fondportföljer.

Fondab AB är bolaget som driver handelsplattformen Fondmarknaden.se och erbjuder värdepappersbolag, fondbolag och förmedlare en komplett IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel, betalningsflöden, depå- och slutkundshantering. Vår fondplattform ger dig tillgång till ett flexibelt fondutbud, kundanpassat webbgränssnitt, effektivt kundhanterings-system och verktyg för administration och rapportering. MFEX Mutual Funds Exchange är vårt moderbolag som ägs av Nordic Capital.