ÅRETS BÄSTA HEDGEFOND 2020 HAR TILLDELATS Nordic Cross Stable Return

Utmärkelsen Årets Fonder delas ut av Fondmarknaden.se i 10 kategorier samt för Årets fond, Årets fondbolag och Årets nykomling. Arbetet med att ta fram vinnarfonderna har pågått under slutet av 2020, det är hård konkurrens och kriterierna vi tittar på är bland annat avkastning under 2020 samt genomsnittsavkastning de senaste 36 månaderna, risknivå och sharpekvot.

Vi kan idag avslöja vinnaren i kategorin Årets Hedgefond!
Priset går till Nordic Cross Stable Return med motiveringen:

För att vinna kategorin Årets Hedgefond bör man utmärka sig genom att leverera stabil utveckling trots turbulens. 2020 har verkligen varit ett turbulent år och således ett utmärkt år att utvärdera fonder inom denna kategori. Årets vinnare har utmärkt sig genom att under vårens börsras stå emot marknaden väl, för att sedan under återhämtningsfasen ge mycket god avkastning åt sina andelsägare. Detta har man dessutom gjort med ett väl avvägt risktagande. Den vinnande fonden måste dessutom vara tillgänglig för privatspararare genom en låg insättningsgräns samt erbjuda daglig handel.

Teknisk data 36 månader:
Genomsnittsavkastning: 9,88 %    Standardavvikelse: 7,15 %    Sharpekvot: 1,36
Mikael Hanell och Ulf Strömsten

- Vi är naturligtvis glada och stolta över att bli Årets Hedgefond. Året som gott är väl ett bra bevis på att aktiv förvaltning lönar sig och att man inte behöver ta stora risker för att skapa god avkastning, säger Ulf Strömsten ansvarig förvaltare för Nordic Cross Stable Return.

Mer information och intervjuer med vinnarna finns på https://www.fondmarknaden.se/AretsFonder2020.aspx

Årets fonder är ingen köprekommendation. Investeringar i fonder innebär alltid en risk. Utvecklingen kan gå både upp och ner och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

Mikael Tjäder, VD Fondab / Fondmarknaden.se

Fondmarknaden.se är Sveriges största handelsplats för fonder. Vår passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Vi erbjuder störst fondutbud, verktyg att hitta de bästa fonderna samt aktivt förvaltade fondportföljer.

Fondab AB är bolaget som driver handelsplattformen Fondmarknaden.se och erbjuder värdepappersbolag, fondbolag och förmedlare en komplett IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel, betalningsflöden, depå- och slutkundshantering. Vår fondplattform ger dig tillgång till ett flexibelt fondutbud, kundanpassat webbgränssnitt, effektivt kundhanterings-system och verktyg för administration och rapportering. MFEX Mutual Funds Exchange är vårt moderbolag som ägs av Nordic Capital.