ÅRETS BÄSTA NORDENFOND 2020 HAR TILLDELATS Consensus Småbolag

Utmärkelsen Årets Fonder delas ut av Fondmarknaden.se i 10 kategorier samt för Årets fond, Årets fondbolag och Årets nykomling. Arbetet med att ta fram vinnarfonderna har pågått under slutet av 2020, det är hård konkurrens och kriterierna vi tittar på är bland annat avkastning under 2020 samt genomsnittsavkastning de senaste 36 månaderna, risknivå och sharpekvot.

rets Nordenfond 2020
Vi kan idag avslöja vinnaren i kategorin Årets Nordenfond!
Priset går till Consensus Småbolag med motiveringen;

Vinnaren i denna kategori har valt att fokusera stor del av sin portfölj inom kommunikation, sjukvård och teknik. Tre av de sektorer som varit mest på tapeten under 2020. Fonden har gett mycket god avkastning under året och samtidigt till lägre risk än många konkurrenter. Vinnaren är en mindre aktör jämfört med andra i kategorin, men bevisligen med mycket stor kompetens.

Teknisk data 36 månader:
Genomsnittsavkastning: 38,22 %    Standardavvikelse: 23,96 %    Sharpekvot: 1,38

Anders Wright Consensus

Vi är väldigt stolta att utses till Årets Nordenfond av Fondmarknaden.se. 2020 har varit ett turbulent år och vi är väldigt glada över att ha kunna skapa en avkastning på 94,66 % till våra andelsägare. Det ligger självklart otroligt många arbetstimmar bakom avkastningen, där nyckeln till framgången är vår aktiva och koncentrerade förvaltning, säger Anders Wright ansvarig förvaltare för Consensus Småbolag.

Mer information och intervjuer med vinnarna finns på https://www.fondmarknaden.se/AretsFonder2020.aspx

Årets fonder är ingen köprekommendation. Investeringar i fonder innebär alltid en risk. Utvecklingen kan gå både upp och ner och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

Mikael Tjäder, VD Fondb / Fondmarknaden.se

Fondmarknaden.se är Sveriges största handelsplats för fonder. Vår passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Vi erbjuder störst fondutbud, verktyg att hitta de bästa fonderna samt aktivt förvaltade fondportföljer.

Fondab AB är bolaget som driver handelsplattformen Fondmarknaden.se och erbjuder värdepappersbolag, fondbolag och förmedlare en komplett IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel, betalningsflöden, depå- och slutkundshantering. Vår fondplattform ger dig tillgång till ett flexibelt fondutbud, kundanpassat webbgränssnitt, effektivt kundhanterings-system och verktyg för administration och rapportering. MFEX Mutual Funds Exchange är vårt moderbolag som ägs av Nordic Capital.