ÅRETS BÄSTA RÄNTEFOND 2020 HAR TILLDELATS Captor Iris Bond

Utmärkelsen Årets Fonder delas ut av Fondmarknaden.se i 10 kategorier samt för Årets fond, Årets fondbolag och Årets nykomling. Arbetet med att ta fram vinnarfonderna har pågått under slutet av 2020, det är hård konkurrens och kriterierna vi tittar på är bland annat avkastning under 2020 samt genomsnittsavkastning de senaste 36 månaderna, risknivå och sharpekvot.

rets Rntefond 2020

Vi kan idag avslöja vinnaren i kategorin Årets Räntefond!
Priset går till Captor Iris Bond med motiveringen;

De senaste årens ränteläge har inte varit optimalt för kategorins utveckling, vi har i denna kategori därför valt att leta efter en aktivt förvaltad räntefond i SEK, där förvaltarna visar på god kontinuitet och erbjuder sina andelsägare trygg och stabil avkastning. Årets vinnare har manövrerat sig fram på ett utomordentligt sätt och skapat god avkastning till sina andelsägare i förhållande till den risk man tagit. Fonden har legat i toppskiktet under flera år och vinner nu för andra gången i rad. Detta har man gjort genom god aktiv förvaltning inom obligationer, penningmarknadsinstrument samt derivatinstrument.

Teknisk data 36 månader:
Genomsnittsavkastning: 4,74 %    Standardavvikelse: 4,17 %    Sharpekvot: 1,17

Douglas Holmr och Daniel Karlgren Captor

- Det är fantastiskt kul att Captor Iris Bond tar hem vinsten för andra året I rad. Vi är nöjda med att fonden levererat 4,8 % med endast AAA-krediter och tycker att värdeutvecklingen på fonden visar att det är en riktig räntefond som är en bra grund i de flesta portföljer, säger Daniel Karlgren, förvaltningschef.

Mer information och intervjuer med vinnarna finns på https://www.fondmarknaden.se/AretsFonder2020.aspx

Årets fonder är ingen köprekommendation. Investeringar i fonder innebär alltid en risk. Utvecklingen kan gå både upp och ner och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

Mikael Tjäder, VD Fondab / Fondmarknaden.se

Fondmarknaden.se är Sveriges största handelsplats för fonder. Vår passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Därför erbjuder Fondmarknaden.se flest och bäst fonder och aktiv förvaltning för privatkunder.

Fondab AB är bolaget som driver handelsplattformen Fondmarknaden.se och erbjuder värdepappersbolag, fondbolag och förmedlare en komplett IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel, betalningsflöden och depåhantering. Vår fondplattform ger dig tillgång till ett flexibelt fondutbud, kundanpassat webbgränssnitt, effektivt kundhanterings-system och verktyg för administration och rapportering. MFEX Mutual Funds Exchange är vårt moderbolag som ägs av Nordic Capital.