Årets Nykomling 2021 har tilldelats Skandia Världen Sverige

Utmärkelsen Årets Fonder delas ut av Fondmarknaden.se i 10 kategorier samt för Årets fond, Årets fondbolag och Årets nykomling. Arbetet med att ta fram vinnarfonderna har pågått sedan slutet av 2021, det är hård konkurrens mellan de ca 1800 fonder som handlas på plattformen. Året Nykomling tilldelas en fond som startats någon gång under 2020 och kriterierna vi tittar på är avkastning under 2021, sharpekvot samt hållbarhetsbetyg från Morningstar.

Arets Nykomling

Stephanie Göthman, förvaltare Skandia Världen Sverige.

Priset för Årets Nykomling går till Skandia Världen Sverige motiveringen;
Priset för Årets Nykomling går till en fond som förutom sitt goda förvaltningsresultat under året, är värd att lyftas fram som ett välkommet tillskott av fonder som aktivt bidrar till omställningen till ett hållbart samhälle. Genom denna fond gör man det lättare för sparare att investera hållbart samtidigt som man inte på något sätt tummar på varken investeringarnas kvalitet eller det förväntade resultatet.

Teknisk data 12 månader: Avkastning 2021: 35,16 % Standardavvikelse: 10,68  Sharpekvot: 2,92
All fonddata är uträknad i fondens basvaluta. Den riskfria räntan i beräkning av sharpekvot är OMRX T-bill 90 dagar.

Fonden förvaltas av Stephanie Göthman och Barney Wilson. Mer information och intervju med förvaltaren Stephanie Göthman hittar du här: https://www.fondmarknaden.se/AretsFonder2021

Årets Fonder är ingen köprekommendation. Investeringar i fonder innebär alltid en risk. Pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde, historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

För mer information vänligen kontakta
Mikael Tjäder,
VD Fondab / Fondmarknaden.se
08-545 186 18, mikael.tjader@fondab.com

Fondmarknaden.se har Sveriges bredaste fondutbud. Vår passion är att göra fondsparande tillgängligt för alla och lönsamt för fler. Vi erbjuder störst fondutbud, verktyg att hitta de bästa fonderna samt aktivt förvaltade fondportföljer.

Fondab AB är bolaget som driver handelsplattformen Fondmarknaden.se och erbjuder värdepappersbolag, fondbolag och förmedlare en komplett IT-infrastruktur för automatiserad fondhandel, betalningsflöden, depå- och slutkundshantering. Vår fondplattform ger dig tillgång till ett flexibelt fondutbud, kundanpassat webbgränssnitt, effektivt kundhanterings-system och verktyg för administration och rapportering. MFEX Mutual Funds Exchange är vårt moderbolag som är majoritetsägt av Euroclear Holding S.A./N.V.