Fondsparare hade högre riskaptit första kvartalet 2007

När Fondmarknaden.se summerar det första kvartalet år 2007 är trenden tydlig, fondsparare antingen gasade eller bromsade. Riskaptiten för rikssnittet måste ändå ses som relativt hög.

De flesta fondsparare, som inte haft för mycket investeringar i USA och Japan, fick under 2006 god avkastning. Dessa två regioner började emellertid fondåret mycket starkt tillsammans med vissa mer exotiska tillväxtmarknader.

– Under första kvartalet 2007 toppar tre högriskfonder försäljningslistan och på fjärde plats en typisk lågriskfond. Detta är signifikant för det första kvartalet i år med en hög andel fondsparare som gasade och en lägre andel som bromsade sitt risktagande, säger Mattias Granqvist, rådgivare på Fondmarknaden.se.

Statistik över de mest sålda fonderna i Sverige på Fondmarknaden.se under första kvartalet 2007.

1 Carlson Asian Small Cap

2 SKAGEN Fonder Global

3 Länsförsäkringar Fastighetsfonden

4 Danske Fonder Sverige Likviditet

5 Catella Hedgefond

6 Gustavia Capital Gustavia Balkan

7 Baring Asset Management Hong Kong China Fund USD

8 Lannebo Fonder Alpha

9 Gustavia Capital Gustavia Sverige

10 Aktie-Ansvar Graal

11 Lundmark o Co Europa Aktiv

12 Fidelity Malaysia Fund

13 East Capital Rysslandsfonden

14 SEB Östeuropafond Småbolag - Lux ack

15 Carnegie WorldWide

16 Simplicity Norden

17 SEB Latinamerikafond

18 Danske Fund Lux Baltic

19 Danske Fund Lux Greater China

20 Fidelity China Focus Fund (USD)

Fondmarknaden.se kommenterar utsikterna för fondåret 2007
Vi är försiktigt positiva inför börsåret 2007 där fortsatt höga företagsvinster, starka balansräkningar och utdelningar gynnar aktiemarknaden. Emellertid tror vi att volatiliteten kommer att öka något och att tillväxten kan bli något lägre i och med de räntehöjningar som varit. Inflationstrycket känns i dagsläget mer begränsat då råvarupriserna fallit tillbaka något samt att högre räntor överlag begränsar inflationstrycket med viss eftersläpning. Vi anser även att värderingen överlag är rimlig på många börser om man ser till globala tillväxtutsikter samt ränteläget. Hotet mot den positiva utvecklingen, förutom alltför höga råvarupriser, är att den amerikanska ekonomin bromsar in betydligt kraftigare än förväntat samtidigt som inflationshotet består.

Mer information vänligen kontakta:
Mattias Granqvist, Rådgivare Fondmarknaden.se: 08-545 186 28
Oliver Lagerström, VD Fondmarknaden.se: 0709- 51 51 86

Om Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer.