Globalfonder - Årets hittills mest populära

Börsen har gått som tåget under våren, spararna har valt hög risk och globalfonder men även en räntefond hamnar i topp. Enligt ny statistik från Fondab har de mest handlade fonderna hittills i år, mätt i omsättning - varit Spiltan Fonders Högräntefond, MS INVF Global Opportunity A samt Swedbank Roburs Access Global.

Globalfonder har överlag varit de mest populära och flera fonder ligger i topp över de mest köpta fonderna under våren. Här återfinns bland annat Swedbank Robur Access Global, MS INVF Global Opportunity A, SPP Fonders Global Solutions och Didner & Gerges Global.

Tittar man istället på orderstatistiken, alltså antalet ordrar, så är de mest handlade fonderna under året Öhmans Obligationsfond, Swedbank Robur Access Global och Carnegie Sverigefond. De toppar både listan över köp- och säljordrar. Tre fonder som är vanliga inslag i Fondabs kunders fondportföljer och även populära hos professionella förvaltare och rådgivare.

På säljsidan hittar vi flera USA-fonder från bland andra SPP Fonder, Alliance Bernstein och Morgan Stanley.

”USA har gått väldigt starkt under lång tid och kombinerat med den starka dollarn så har USA-fonder levererat extremt bra avkastning. Med ett överhängande handelskrig mellan USA och Kina så det är inte konstigt att investerare väljer att ta hem vinster och investera i säkrare fonder som Spiltans Högräntefond och Öhmans Obligationsfond”, säger Mikael Tjäder, VD för Fondab AB.

Topplista - mest handlade fonderna 2019 Topplista - bäst avkastning 2019

SEB Sverigefond Småbolag C/R +33,29%

Spiltan Aktiefond Småland +32,83%

Evli Sverige Småbolag B +32,57%

Fondab äger och driver Sveriges största fondhandelsplats Fondmarknaden.se och verkar som depåinstitut för ett 20-tal andra värdepappersbolag såsom fondbolag, förmedlare och rådgivningsbolag.

Taggar: