Glödhet Kinafond nu tillgänglig för svenska fondsparare via Fondmarknaden.se

Fondmarknaden.se lanserar nu Barings Hong Kong China Fund. Fonden, som tidigare bara varit tillgänglig för svenska investerare via PPM, var förra årets vinnare bland kinafonderna med en uppgång på över 60 procent. Trots den kinesiska börsens remarkabla uppgång under år 2006 ser fondbolaget Barings fortsatt positivt på de kinesiska marknaderna.

- Kina kommer att fortsätta agera draglok för den asiatiska ekonomin under 2007 och bruttonationalprodukten väntas åter växa med närmare 10 procent. Därtill sker tillväxten utan hot om hög inflation. Världsbankens långtidsprognos spår att Kinas ekonomi kommer att tredubblas under de kommande tjugo åren och därmed matcha storleken på den amerikanska ekonomin. Därför är fondinvesteringar i Kina högintressant just nu, säger Oliver Lagerström, VD för Fondmarknaden.se.

Drivkrafterna bakom expansionen är det faktum att Kina blivit hela världens favorit när det gäller produktion av billiga konsumentvaror. Men nu syns även tecken på att mer avancerad produktion förläggs till Kina som exempelvis bilindustri och teknikföretag. Landets egna konsumenter blir också en allt viktigare ingrediens i den ekonomiska expansionen. I städerna finns en starkt växande medelklass och konsumtionen har stigit med närmare 50 procent under de senaste fyra åren.

15 nya Kinafonder till Fondmarknaden.se
Förutom Hong Kong China-fonden lanseras ytterligare ett femtontal av Barings fonder på Fondmarknaden.se. Av dessa kan nämnas Baring Europa Fund som, likväl Hong Kong China, fått högsta betyg av utvärderingsinstitutet Standard and Poors.

Fem i topp Kinafonder 2006 på Fondmarknaden.se:

Baring Hong Kong China +66%
JP Morgan China JF China +65%
Fidelity China Focus +62%
SGAM China 53%
ABN Amro China 54%

I det korta perspektivet kommer den beräknade avmattningen i den amerikanska ekonomin få negativa konsekvenser på Kinas tillväxt. Men Barings menar att effekterna blir marginella. Enligt Barings, kommer en avmattning med 1 procent i den amerikanska ekonomin endast minska tillväxttakten i Kina med ca 0.3 procent.

De risker som finns med den här typen av marknader är att alla glödheta marknader får sig någon gång en törn. De kinesiska börserna är riskfyllda inte minst på grund av dålig likviditet i ett stort antal aktier samt bristen på transparens hos såväl företag som hos den politiska ledningen.

Mer information se nedan, för ytterligare information vänligen kontakta:
Oliver Lagerström, VD Fondmarknaden.se: 0709- 51 51 86

Om Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer

Om Baring Asset Management
Baring Asset Management, med huvudkontor i London, etablerades 1955 och förvaltar över SEK 300 miljarder. Förvaltarteamet består totalt av 102 personer och Barings Hong Kong China Fund förvaltas av Lilian Co med Wilfred Sit som assisterande förvaltare. Lilian Co har förvaltat fonden i åtta år. Wilfred Sit har arbetat med fonden i drygt två år och har över tio års erfarenhet från fondförvaltning på de kinesiska börserna.