Högre riskaptit bland fondsparare i juli

Fondmarknaden.se försäljningsstatistik för juli visar på en relativt hög riskaptit bland spararna då tre högriskfonder samt en kort räntefond återfinns bland de fyra populäraste fonderna. Den heta marknaden i Asien har lockat många nya sparare och för första gången på mycket länge har intresset för hedgefonder minskat.

– Juli har utan tvekan varit en mycket turbulent månad på världens börser. På månadsbais är det endast de bredare indexen i Asien och Östeuropa som uppvisar en positiv avkastning medan världsindex har en negativ utveckling på ca 4 procent, säger Mattias Granqvist, analytiker på Fondmarnaden.se.

Intresset för att investera i Östeuropafonder är fortsatt stort vilket förmodligen förklaras med den starka underliggande tillväxten i denna region.

<b>Het marknad i Asien lockar många nya sparare</b>
Till skillnad från världsindex har de asiatiska börserna varit relativt starka. Detta förklarar delvis att många sparare investerat i Carlson Asian small Cap samt Baring Hong Kong China. Den mest populära för året är än så länge Carlsson Asian Small Cap. Intresset för mindre bolag i denna region har klart ökat. Detta är en direkt konsekvens av att placerare tror på en starkare inhemsk konsumtion i framtiden i denna region vilket bör gynna mindre bolag.

Odin Maritim är en annan fond där efterfrågan varit stor. Odin Maritim inriktar sig mer på rederiverksamhet (shipping). Årets kraftiga uppgång inom denna bransch beror till viss del på en fortsatt kraftig ekonomisk tillväxt, speciellt i Asien.

– Intressant är även att intresset för första gången på länge minskar för hedgefonder. Endast en hedgefond finns med i topp 20 listan vilket är en klar avvikelse. Vad man istället kan se är att intresset för både korta och långa räntefonder ökat något, säger Mattias Granqvist.

<b>Statistik över de mest sålda fonderna i juli (1-30 juli) på Fondmarknaden.se</b>

Placering/Fondbolag/Fond
18/Danske Fund Lux/Eastern Europe Convergence
19/ABN AMRO/Lux Brazil Equity Fund
20/Simplicity/Norden

<b>Mer information se nedan, för ytterligare information vänligen kontakta:</b>
Mattias Granqvist, Fondanalytiker Fondmarknaden.se: 08-545 186 28
Christian Litezings, VD Fondmarknaden.se: 08-545 186 00.

<b>Om Fondmarknaden.se</b>
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1.200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, marknadsanalys, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer