Minskad transparens och minskat utbud för fondsparare får inte bli lösningen för att komma åt oseriösa aktörer

I ljuset av alla skandaler som varit runt fonder i premiepensionssystemet har regeringen lagt ett förslag, som nu är ute på remiss, om olika sätt att kvalitetssäkra utbudet på Pensionsmyndighetens fondtorg.

Ett problem har varit mindre fondbolag som via telefonförsäljningen byggt upp en verksamhet som varit helt koncentrerad till Pensionsmyndigheten. I några av dessa bolag har det sedan förekommit mer eller mindre skumma affärer mellan fondbolaget och ägarkretsen.

I förslaget försöker regeringen komma åt det här dels genom att förbjuda telefonförsäljning, vilket är bra, och dels att genom att minska utbudet på Pensionsmyndighetens fondtorg genom att ta bort fonder som har mer än 50 procent av sin verksamhet från premiepensionssystemet. Det är mindre bra, för det minskar transparensen och valmöjligheterna i fondutbudet för spararna.

På samma sätt passar andra fondtorg nu på att minska sina utbud: Effekten blir minskad transparens samtidigt som kunder bli omallokerade till fonder som de kanske inte haft i åtanke när de inledde sitt sparande.

En lösning på problematiken kring oseriösa aktörer måste utgå från ledorden transparens och maximal valfrihet. Det innebär att fondtorgen noggrant kontrollerar aktörerna som erbjuder fonder innan samarbete inleds och att spararna ges smarta verktyg för att sortera i utbudet. Den fria konkurrensen om spararnas pengar kommer då leda till att dåliga fonder försvinner och att bra fonder som efterfrågas finns kvar.

Mikael Tjäder
VD, Fondmarknaden.se