Pressmeddelande - Fondmarknaden.se utser Årets fonder 2012

Efter en noggrann sammanvägning presenterar Fondmarknaden.se nu 2012 års fonder inom tretton fondkategorier. Bästa fond alla kategorier tilldelas Danske Invest Lux Global Emerging Markets Smaller Companies som de senaste tre åren haft en otroligt bra avkastning och 2012 nått nästan 30 procent i avkastning. Priset för årets fondnyhet 2012 tilldelas SPP Fonder Global Topp 100. Fonden lanserades i oktober och utmärkelsen motiveras av att SPP med fonden på ett genomtänkt sätt tar ett helt nytt grepp om kategorin etiska fonder.

2012 kom att bli ett år som överraskade spararna positivt. I slutet av året levde många sparare fortfarande i tron om att börsen låg på minus, trots att världens börser gått upp med nästan 10 procent, och Stockholmsbörsen ännu mer. Året innan, 2011, var det de långa räntefonderna och aktiefonder som satsat i stora trygga bolag som blev de stora vinnarna. 2012 var det istället de fonder som satsat på små cykliska bolag som gått bäst tillsammans med företagsobligationsfonder.

Årets fonder 2012 på Fondmarknaden.se

Bästa fond alla kategorier –    Danske Invest Lux Global Emerging Markets Smaller Companies
Bästa fond i kategorin Räntefonder – Danske Invest Lux Global Corporate Bonds A-sek h
Bästa fond i kategorin Globalfonder – Franklin Templeton Global Small-Mid Cap Growth Fund
Bästa fond i kategorin Tillväxtmarknadsfonder – Danske Invest Lux Global Emerging Markets Smaller Companies
Bästa fond i kategorin Sverigefonder – Didner & Gerge Aktiefond Sverige
Bästa fond i kategorin Europafonder – ODIN Fonder Europa SMB
Bästa fond i kategorin Nordamerikafonder – Legg Mason Royce US Small Cap Opportunity Fund
Bästa fond i kategorin Japanfonder – BNP Paribas Parvest Equity Japan Small Cap
Bästa fond i kategorin Nordenfonder – Fidelity Nordic Fund
Bästa fond i kategorin Etikfonder – Swedbank Robur Humanfonden
Bästa fond i kategorin Branschfonder – Morgan Stanley Asian Property Fund
Bästa fond i kategorin Hedgefonder – Atlant Fonder Sharp
Årets fondnyhet – SPP Global Topp 100

På Fondmarknaden.se har följande kriterier granskats för årets vinnare i olika fondkategorier 2012:

• Avkastning under 2012
  • Genomsnittsavkastning de senaste 36 månaderna
  • Risknivå
  • Avkastning i förhållande till risk (Sharpekvot)

För årets fondnyhet har vi granskat de fonder som startat under 2012 och som visat på intressanta förvaltningsstrategier och initialt goda resultat. Årets fonder 2012 har utsetts bland de 1510 fonder som handlas på Fondmarknaden.se.

Motiveringar

Bästa fond alla kategorier – Danske Invest Lux Global Emerging Markets Smaller Companies
2012: 28,7 %

Vi har utsett tillväxtmarknadsfonden Danske Invest Lux Global Emerging Markets Smaller Companies till årets fond alla kategorier. Under 2012 gick fonden upp med 28,7 % vilket var cirka 16 procentenheter bättre än tillväxtmarknadsindex och 19 procentenheter bättre än världsindex. Fonden har över en längre tidsperiod uppvisat mycket bra avkastning jämfört med fonder inom samma kategori. Det som bidragit till fondens överavkastning under året är dels att portföljbolagen gått bättre än motsvarande bolag i respektive sektor samt en övervikt i cykliska bolag. Utöver att fonden givit investerarna hög avkastning under 2012 har fonden haft hög genomsnittsavkastning till en relativt låg risk. De senaste tre åren har fonden avkastat 14,44 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 14,96 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,87.

Genomsnittsavkastning: 14,44 %, Standardavvikelse: 14,96 %, Sharpekvot: 0,87

Bästa fond i kategorin Räntefonder – Danske Global Corporate Bonds A-sek h
2012: 18,5 %

Vi har utsett Danske Invest Lux Global Corporate Bonds A-sek h till årets räntefond. Fonden har under 2012 gått upp med 18,5 %. Fonden är en så kallad företagsobligationsfond som investerar i globala obligationer med kreditrating i intervallet A1/A+ till Baa3/BBB. En övervikt i sektorerna: försäkring, verkstadsindustri och cykliska varor samt investeringar i bolag med lägre kreditrating var de huvudsakliga bidragen till överavkastningen under året. De senaste tre åren har fonden avkastat 8,21 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 5,86 % vilket ger den en Sharpekvot om 1,11.

På senare år har det dykt upp många olika räntefonder på fondmarknaden. Kategorin räntefonder har blivit en snårskog där räntefonder med nästintill aktielik risk blandas med fonder som är säkrare än bankkontot. I utmärkelsen årets räntefond har vi premierat räntefonder med låg risk, hög tre års avkastning och som legat i det absoluta toppskiktet under 2012.

Genomsnittsavkastning: 8,21 %, Standardavvikelse: 5,86 %, Sharpekvot: 1,11

2012: 19,7 %

Vi har utsett Franklin Templeton Global Small-Mid Cap Growth Fund till årets globalfond. Fonden har under 2012 gått upp med 19,7 % vilket var nästan 10 procentenheter bättre än världsindex. Fondens strategi är att investera i små och medelstora bolag med en så kallad bottom up strategi. Förvaltarna investerar i bolag med särskilda konkurrensfördelar, solida balansräkningar och högt vinsttillväxt. Små bolag var generellt en bra investering under 2012 men fonden presterade även bättre än sitt jämförelseindex vilket är ett globalt småbolagsindex. De senaste tre åren har fonden avkastat 5,83 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 9,1 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,50.

Genomsnittsavkastning: 5,83 %, Standardavvikelse: 9,10 %, Sharpekvot: 0,50
_____________________________________________________________________

Bästa fond i kategorin Tillväxtmarknadsfonder – Danske Invest Global Emerging Markets Smaller Companies
2012: 28,7 %

Vi har utsett Danske Invest Global Emerging Markets Smaller Companies till årets tillväxtmarknadsfond. Under 2012 gick fonden upp med 28,7 % vilket var cirka 16 procentenheter bättre än tillväxtmarknadsindex. Fonden investerar i små bolag på den globala tillväxtmarknaden. Det som bidragit till fondens överavkastning är dels att portföljbolagen gått bättre än motsvarande bolag i respektive sektor samt en övervikt i cykliska bolag. De senaste tre åren har fonden avkastat 14,44 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 14,96 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,87.

Genomsnittsavkastning: 14,44 %, Standardavvikelse: 14,96 %, Sharpekvot: 0,87

Bästa fond i kategorin Sverigefonder – Didner & Gerge Aktiefond Sverige
2012: 26,0 %

Vi har utsett Didner & Gerge Aktiefond Sverige till årets Sverigefond. Under 2012 gick fonden upp med 26,0 % vilket var drygt 10 procentenheter bättre än Sverigeindex. Didner & Gerge Aktiefond Sverige är en aktivt förvaltad Sverigefond med ett begränsat antal innehav och har under 2012 i huvudsak investerat i medelstora bolag med både tillväxt- och värdekaraktär. De senaste tre åren har fonden avkastat 10,97 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 20,17 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,54.

Genomsnittsavkastning: 10,97 %, Standardavvikelse: 20,17%, Sharpekvot: 0,54

Bästa fond i kategorin Europafonder – ODIN Fonder Europa SMB
2012: 34,7%

Vi har utsett ODIN Fonder Europa SMB till årets Europafond. Under 2012 gick fonden upp med 34,7 % vilket var drygt 21 procentenheter bättre än Europaindex. Under året gick små bolag generellt bättre än större Europeiska bolag men fonden överträffade även sitt jämförelseindex med drygt 12 procentenheter. Fonden ODIN Europa SMB är en småbolagsfond som investerar utan hänsyn till jämförelseindex. De största bidragen till överavkastning under året hittade förvaltare i sektorerna: IT, industrivaror och tjänster samt material. De senaste tre åren har fonden avkastat 4,91 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 20,72 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,26.

Genomsnittsavkastning: 4,91 %, Standardavvikelse: 20,72 %, Sharpekvot: 0,26

2012: 15,3 %

Vi har utsett Legg Mason Royce US Small Cap Opportunity Fund till årets Nordamerikafond. Under 2012 gick fonden upp med 15,3 % vilket var nästan 6 procentenheter bättre än Nordamerikaindex. Under året gick små bolag generellt bättre än större bolag men fonden överträffade även sitt jämförelseindex med nästan 4 procentenheter. Legg Mason Royce US Small Cap Opportunity Fund hittar vinnaraktierna bland bolag som är i en vändningsfas, har undervärderad tillväxt eller dolda värden. Under året överviktade förvaltaren bolag inom den cykliska sektorn och materialsektorn. De senaste tre åren har fonden avkastat 9,13 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 18,49 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,48.

Genomsnittsavkastning: 9,13 %, Standardavvikelse: 18,49 %, Sharpekvot: 0,48

Bästa fond i kategorin Japanfonder – BNP Paribas Parvest Equity Japan Small Cap
2012: 7,5 %

Vi har utsett BNP Paribas Parvest Equity Japan Small Cap till årets Japanfond. Under 2012 gick fonden upp med 7,5 % vilket var nästan 5 procentenheter bättre än Japanindex. Under året gick japanska småbolag generellt sämre än större bolag men trots det överträffade fonden både sitt jämförelseindex med nästan 9 procent och det breda japanindexet. BNP Paribas Parvest Equity Japan Small Cap hittar vinnaraktierna på den japanska småbolagslistan och söker efter bolag som har undervärderade vinster. Under året har förvaltaren överviktat fastighetsbolag och underviktat banker. Utöver det har det specifika aktievalet i respektive sektor lett till den höga avkastningen. De senaste tre åren har fonden avkastat 8,8 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 16,59 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,50.

Genomsnittsavkastning: 8,80 %, Standardavvikelse: 16,59 %, Sharpekvot: 0,50

Bästa fond i kategorin Nordenfonder – Fidelity Nordic Fund
2012: 22,8 %

Vi har utsett Fidelity Nordic Fund till årets Nordenfond. Under 2012 gick fonden upp med 22,8 % vilket var nästan 7 procentenheter bättre än Nordenindex. Förvaltaren väljer aktierna utifrån olika kriterier vilket resulterar i en blandning av tillväxt- och värdebolag. Under året har förvaltaren varit neutral i jämförelse med sitt index och det är främst bolagsvalet som gett överavkastning. De senaste tre åren har fonden avkastat 6,05 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 15,71 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,35.

Genomsnittsavkastning: 6,05 %, Standardavvikelse: 15,71 %, Sharpekvot: 0,35

Bästa fond i kategorin Etikfonder – Swedbank Robur Humanfonden
2012: 17,5 %

Vi har utsett Swedbank Robur Humanfonden till årets Etikfond. Under 2012 gick fonden upp med 17,5 % vilket var nästan 2 % bättre än Sverigeindex. Fonden är en bred aktiefond som huvudsakligen placerar i svenska aktier men har även möjlighet att till en begränsad del placera i andra länder. Fonden följer omfattande hållbarhets- och etikkriterier och är en så kallad ideell fond som årligen delar ut 2 % av fondens värde till ideella organisationer. De senaste tre åren har fonden avkastat 4,46 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 17,95 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,24.

Genomsnittsavkastning: 4,46 %, Standardavvikelse: 17,95 %, Sharpekvot: 0,24

Bästa fond i kategorin Branschfonder – Morgan Stanley Asian Property Fund
2012: 39,2 %

Vi har utsett Morgan Stanley Asian Property Fund till årets Branschfond. Under 2012 gick fonden upp med 39,2 % vilket var drygt 1 procentenhet bättre än sitt jämförelseindex. Fonden investerar i fastighetsbolag på den asiatiska marknaden. Asiatiska fastighetsbolag gick under året mycket bra men Morgan Stanley Asian Property Fund gick ännu bättre. De senaste tre åren har fonden avkastat 4,65 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 14,76 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,33.

Genomsnittsavkastning: 4,65 %, Standardavvikelse: 14,76 %, Sharpekvot: 0,33

Bästa fond i kategorin Hedgefonder – Atlant Sharp
2012: 18,22 %

Vi har utsett Atlant Sharp till årets Hedgefond. Under 2012 gick fonden upp med 18,22 %. Fonden investerar i derivatinstrument på det svenska OMXS30-indexet. Syftet med derivatinstrumenten är att neutralisera företagsrisken och fokusera på marknadsrisken. Vid ingången av året positionerade sig förvaltaren för ett positivt börsår vilket också blev resultaten och detta satte även sin prägel i fondens avkastning. De senaste tre åren har fonden avkastat 10,3 % i genomsnitt till en standardavvikelse om 12,99 % vilket ger den en Sharpekvot om 0,54.

Genomsnittsavkastning: 10,30%, Standardavvikelse: 12,99 %, Sharpekvot: 0,54

Årets fondnyhet – SPP Global Topp 100

Den 2 oktober 2012 lanserade SPP fonden Global Topp 100. SPP Global Topp 100 är en global aktiefond där förvaltaren väljer ut de 100 av världens mest hållbara företag. Denna strategi skiljer sig alltså markant från vad som normalt förknippas med etiska fonder där de allra flesta endast väljer bort oetiska bolag. Förvaltaren till Global topp 100 väljer också bort oetiska placeringar men fokus ligger på att välja in de 100 mest hållbara och framgångsrika bolagen. Med Global Topp 100 blåser SPP liv i en högst aktuell fråga om etiska placeringar och med en avkastning under året på 4 procent visar SPP att även hållbara placeringar kan ge bra avkastning. Vi på Fondmarknaden.se gratulerar till den fina starten och hoppas att fonden fortsätter att ge andelsägarna hög avkastning.
______________________________________________________________________

För mer information kontakta:
Martin Almblad, Fondanalytiker Fondmarknaden.se: 08-545 186 04
Marcus Ehrenpreis, VD Fondmarknaden.se: 08-545 186 18

Fondmarknaden.se är Sveriges största handelsplats för fonder. Med ett utbud på över 1500 fonder hjälper vi våra kunder med analys, rådgivning och förvaltning inom både fond- och pensionssparande, för såväl privatpersoner som företag. Med vårt oberoende och vår erfarenhet som grund sätter vi samman det bästa sparalternativet utifrån våra kunders personliga förutsättningar. Alla våra rådgivare är Swedseclicensierade och Fondmarknaden.se står under Finansinspektionens tillsyn.

Årets fond är ingen köprekommendation från våra rådgivare. Investeringar i fonder innebär alltid en risk. Utvecklingen kan gå både upp och ner och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

Taggar: