Riskvilliga fondsparare säkrar med hedgefonder

När Fondmarknaden.se summerar fondåret för den första halvan 2007 återfinns många fonder med defensiv karaktär i topp. Risknivån är blandad med både defensiva hedgefonder och offensiva tillväxtmarknadsfonder på topp20-listan. I toppfyra-segmentet återfinns två tillväxtmarknadsfonder, Carlson Asian Small Cap, Gustavia Capital Gustavia Balkan samt den defensiva hedgefonden Catella Hedge och den korta räntefonden Danske Fonder Sverige Likviditet.

De flesta fondparare har under den första halvan av 2007 fått god avkastning för sina placeringar. Avkastningen på de mogna marknaderna har varit bra medan den måste betecknas som mycket stark på tillväxtmarknader. Den bästa avkastningen har vi främst sett i Asien, Sydamerika samt Balkan. Fondåret har, efter en kort och kraftig korrigering i februari, präglats av mycket stark utveckling med betoning på maj.

Carlson Asian Small Cap samt Catella Hedgefond är de fonder som har haft störst inflöden i Sverige enligt Fondmarknaden.se’s topplista. Carlson Asian Small Cap har avkastat mycket stark under året. Detta beror främst på kloka bolagsval, en stark underliggande ekonomi i regionen samt att berörda aktiemarknader i regionen överlag utvecklats starkt. Catella Hedgefond är en mycket bra förvaltad hegdgefond som erhållit god avkastning till lågt tagen risk, vilket varit klart intressant för många placerare.

- Vi ser överlag att fondspararna just nu är relativt riskvilliga och följer den pågående marknadstrenden där mer exotiska tillväxtmarknader uppvisar mycket stark avkastning. Samtidigt ser vi att inflödet i defensiva hedgefonder ökat betydligt det sista året. Om man ser till samma period förra året fanns bara en hedgefond, Erik Penser Hedge på toppfyra-listan, tillsammans med tre högriskfonder inom toppfyra-segmentet. Detta indikerar att fondspararna mer och mer börjar riskjustera sina portföljer säger Mattias Granqvist, placeringsrådgivare på Fondmarknaden.se.

Statistik över de mest sålda fonderna i riket under första halvan av 2007 på Fondmarknaden.se

Fondbolag

Indien

East Capital
Rysslandsfonden

Mer information vänligen kontakta:
Mattias Granqvist, Rådgivare Fondmarknaden.se: 08-545 186 28

Om Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer.