Stor handel i amerikanskt inriktade fonder i augusti

Hur handlade Fondmarknaden.se's kunder i augusti? I den samlade statistiken framgår att amerikanska fonder har varit en populär fondkategori att handla. Flest köpordrar av Fondmarknaden.se's kunder i augusti lades på SPP Fonders Aktiefond USA. Även på andraplats hamnar en amerikanskt inriktad fond: USA Advantage Fund som MSIM Fund Managements förvaltar.

I statistiken framgår också att amerikanskt inriktade fonder utgör en tyngdpunkt på säljlistan där fyra av tio har USA-anknytning. Listan över de mest tio mest sålda fonderna toppas annars av en svensk tungviktare; Didner & Gerges Aktiefond Sverige.

Vilka fonder har då varit mest populära att handla med?
I listan över mest omsatta fonder märks uppstickaren Spiltan Fonder. Bland de 20 mest handlade fonderna lyckades Spiltan få med inte mindre än fyra fonder. På förstaplats återfinns Spiltans högräntefond, på tredjeplats deras Aktiefond Investmentbolag. Högt upp hamnade också Globalfond Aktiebolag och Aktiefond Småland. På andraplats av omsatta fonder återfinns Morgan Stanleys Global Opportunity Fund.

Värt att notera är också att SPP fonder har fyra fonder med på topplistan, där Aktiefond USA är den mest omsatta av dessa. För Carnegie handlar det om två fonder på topplistan med Sverigefonden och Strategifonden.

”Vi kan se att trenden med stor handel och köp i USA-fonder fortsätter trots hög osäkerhet på den amerikanska marknaden. SPP Aktiefond USA toppar listan med antal köp och fonden har lyckats locka professionella investerare såväl som privatpersoner med fin avkastning och låga avgifter", skriver Nils Thulin på Fondmarknaden i en kommentar och fortsätter:

"Svenska fonder har normalt sätt hög omsättning och Didner och Gerges Aktiefond Sverige toppar i augusti säljlistan. Den tidigare prisade fonden har haft väldigt svårt de senaste åren och nu börjar vi se hur investerare allokerar om till aktörer som presterar bättre resultat.”

Fondmarknaden.se listar tre nya fonder i augusti som finns med i utbudet. Namnet som klingar mest bekant av dessa med säkerhet Coeli med sin Lividitetsstrategi-fond. Ingen av de tre tog sig dock in på de mest köpta eller sålda fonderna under augusti månad.

Fondmarknaden.se

Denna information ska inte betraktas som någon form av individuellt utformad rekommendation om investering. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Taggar: