Sunda fondsparare i maj balanserade höga risker med hedgefonder

Fondmarknaden.se presenterar idag hur fondspararna investerade under maj månad. Vi befinner oss långt in på högkonjunkturen vilket gör att kapitalet söker sig ut på exotiska högriskmarknader såsom Balkan, Asien och Afrika. Många sparare väljer också att varva sina högriskfonder med säkra hedgefonder.

– Vi ser en tydlig trend att spararna är riskbenägna och tittar utanför de etablerade marknaderna för att investera i nästa stora uppgående marknad. Mycket pengar går till investeringar i Balkan, Asien och Afrika just nu. Samtidigt väljer många att ta hem vinster och balansera sina portföljer med lågriskfonder. Generellt upplever vi att spararna agerar väldigt sunt just nu, säger Mattias Grankvist, rådgivare på Fondmarknaden.se

Pengarna söker sig till exotiska högriskmarknader
Några av dessa favoriter som gynnats i maj tack vare en positiv marknadstrend var fonder på lite mer exotiska marknader med hög risk och hög avkastning; Gustavia Capitals Balkanfond, Carlsson Asian Small Cap, Simplicity Afrika samt East Capital Balkan. Alla dessa fonder har presterat mycket väl och gynnats av ett starkt tillväxtmarknadsindex. Även Odin Maritim har klättrat och är ny på 20-toplistan vilket är en direkt konsekvens av en stigande värdering i branschen.

Hedgefonder agerar stötdämpare i spararnas portföljer
Även defensiva hedgefonder och räntefonder är fortsatt populära. Således finns även ett flertal fonder med klart defensiv prägel högt upp på listan. Månadens mest populära fond är Aktie-Ansvar Graal tätt följd av Catella Hedgefond samt Danske Fonder Sverige likviditet. Att dessa fonder återfinns i topp är förmodligen en konsekvens av att många tar hem vinster och investerar i lågriskfonder som kan agera stötdämpare i portföljen om börsen faller.

– Vi har noterat att intresset för Hedgefonder har ökat markant jämfört mot maj förra året. I maj står Hedgefonder för 31 procent av totala 20-toplistan jämfört med maj 2006, då Hedgefonder stod för 19 procent. Det tyder på att spararna har säkrat sina portföljer/blivit försiktigare och anser att hedgefonder fungerar väl som en stötdämpare i portföljen, säger Mattias Grankvist.

Statistik över de mest sålda fonderna på Fondmarknaden.se under maj månad:

Fondbolag Fond
18 Carnegie WorldWide
19 Aktie-Ansvar Graal Offensiv
20 SEB Östeuropafond Småbolag - Lux ack

För mer information vänligen kontakta:
Mattias Granqvist, Rådgivare Fondmarknaden.se: 08-545 186 28
Oliver Lagerström, VD Fondmarknaden.se: 0709- 51 51 86

Om Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer.