Trenden är tydlig, Kina i topp

På Fondmarknaden.se är trenden tydlig i november, kinafonderna ligger i topp. Många av kinafonderna har i år uppvisat väldigt bra avkastning och försäljningen av dessa fonder har ökat kraftigt senaste månaden.

Många av spararna på Fondmarknaden.se har sökt sig till utländska förvaltare där Fidelity China Focus Fund och JPMorgan JF China tar täten i november. Att båda dessa fonder är noterade i dollar verkar inte ha påverkat spararna i någon större utsträckning i början av november.

- Däremot är det möjligt att vi kommer se en förändring närmsta tiden då de större valutafluktuationerna har uppstått i slutet av november, säger Mattis Granqvist, rådgivare på Fondmarknaden.se.

Förändringar i dollarn ökar osäkerheten
Större valutafluktuationer i dollarn tenderar ofta att skapa turbulens på de finansiella marknaderna och därmed skapa osäkerhet bland spararna. Detta gör ofta att många söker sig till fonder som noteras i andra valutor eller väljer att placera i mer marknadsneutrala alternativ än rena aktiefonder, som exempelvis hedge- och räntefonder.

Balanserad riksnivå i november med Kina som undantag
Riskaptiten är överlag balanserad i november och investeringarna i tillväxtmarknader är mer begränsade än tidigare, med Kina som undantag.

- Kinafonder är november månads skräll på vår försäljningstopplista, säger Mattias Granqvist, men även Indien och Balkan sticker ut något i vår topp 20-lista.

Att Mangold Hedge, Catella Hedgefond samt Erik Penser Hedge återfinns i toppen, visar om ett successivt ökat intresset för hedgefonder. Många sparare uppfattar dessa fonder som mer marknadsneutrala.

- Att vi ser en fortsatt ökning i hedgefonder vittnar om att många sparare är lite mer osäkra inför framtiden och föredrar att balansera sina portföljer. Man är helt enkelt beredd att acceptera mindre avkastning till lägre tagen risk, säger Mattias Granqvist.

Statistik över de mest sålda fonderna på Fondmarknaden.se under november 2006. (Siffran inom parantes anger placering i oktober).

Fondbolag

20 (ny)
East Capital
Baltikumfonden

För mer information vänligen kontakta:
Mattias Granqvist, Rådgivare Fondmarknaden.se

Om Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer.