Savr stänger ny finansieringsrunda om 162 miljoner kronor

Report this content

Spartjänsten Savr meddelar idag att de avslutar en investeringsrunda som tillför bolaget 162 miljoner kronor. Kapitalet ska bland annat användas till att utveckla aktiehandel på plattformen och därmed utmana nätbankerna. Investeringen leds av Schibsted som tidigare investerat i andra snabbväxande fintechbolag. Med i rundan finns även Nordic Angels nätverk av ängelinvesterare.

Savrs fondplattform lanserades i slutet av 2019 och har på drygt två år attraherat över 90 000 kunder. Deras affärsmodell går ut på att erbjuda fonder till lägre avgifter genom att betala tillbaka fondprovisioner till spararna. Sedan start har bolaget återbetalat över 17,5 miljoner kronor till sina kunder.

– Med en stark kassa och kompetens från Schibsted är vi rustade för att fortsätta revolutionera den svenska sparmarknaden. Målet är att bli marknadens bästa tjänst för långsiktigt sparande, så nu satsar vi kraftigt på att bygga en komplett investeringsplattform. Nyligen lanserade vi ett erbjudande inom tjänstepension och aktiehandel blir nästa stora milstolpe, säger Savrs vd Daniel Aarenstrup.

– Savr är ett väldigt intressant bolag som imponerat på oss på flera sätt. Starka och drivna entreprenörer som lyckas kombinera en tydlig vision med ett gediget genomförande som vi är säkra på kommer hjälpa väldigt många människor med deras sparande och privatekonomi. Det är precis sådana idéer och bolag som Schibsted vill backa upp, säger Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted.

Bakom investeringen står även plattformen Nordic Angels med ett flertal starka namn, bland annat techprofilen Ash Pournouri.

– Savr har visat att de har det som krävs för skapa en ny internationell svensk techsuccé som kommer att nå framgångar globalt. Nordic Angels syftar till att identifiera och stötta nästa generations storbolag och tillsammans med vårt nätverk, som består av några av världens mest erkända änglar, har vi valt att investera i Savr och följa deras fortsatta utveckling, säger Andreas Grape, vd på Nordic Angels.

Savr har i och med senaste rundan tagit in över 250 miljoner kronor i riskkapital sedan bolaget grundades. SEB Corporate Finance Growth agerade finansiell rådgivare till Savr i investeringsrundan.

För mer information eller kommentarer:

Daniel Aarenstrup, VD, Savr

E-post: daniel@savr.com

Om Savr

Savr är fondplattformen som återbetalar alla fondprovisioner till sina kunder. Med samma trygghet och bättre villkor gör Savr det upp till 50 procent billigare att spara i fonder i jämförelse med en bank eller nätbank. Savr står under Finansinspektionens tillsyn genom Fondab och erbjuder både insättningsgaranti samt investerarskydd. År 2021 vann bolaget utmärkelsen ”Årets prispressare” av Privata Affärer och bolagets grundare Daniel Aarenstrup blev finalist i ”Årets Sparprofil” som delas ut av Affärsvärlden och Lannebo Fonder.

Citat

– Med en stark kassa och kompetens från Schibsted är vi rustade för att fortsätta revolutionera den svenska sparmarknaden. Målet är att bli marknadens bästa tjänst för långsiktigt sparande, så nu satsar vi kraftigt på att bygga en komplett investeringsplattform. Nyligen lanserade vi ett erbjudande inom tjänstepension och aktiehandel blir nästa stora milstolpe.
Daniel Aarenstrup, vd Savr.