Auria osakkaaksi Fonectaan

Auria osakkaaksi Fonectaan Suomen johtava hakemistopalveluyritys Fonecta Oy ja Auria ovat merkittävällä kaupalla sopineet painettujen puhelinluetteloiden liiketoimintaan liittyvistä järjestelyistä. Osana järjestelyä Auriasta tulee Fonecta-konsernin kolmanneksi suurin osakas vajaan viiden prosentin osakeomistuksella. Samalla Aurian painettujen puhelinluetteloiden liiketoiminta siirtyy Fonecta Oy:lle. Osapuolet eivät julkista järjestelyyn liittyvää kauppahintaa. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviraston hyväksyntää. Fonectalla on liiketoimintaa pääasiassa Suomessa ja Ranskassa. Yhtiö on sähköisten ja henkilöavusteisten hakemistopalvelujen markkinajohtaja Suomessa. Fonecta-osakkuuden kautta Auria on osallisena kansainvälisillä hakemistomarkkinoilla. "Uskomme, että oikea ajankohta ratkaisulle on juuri nyt. Auria keskittää voimavarat jatkossa sähköisten hakemistopalvelujen sekä 118 - numeropalvelutoiminnan kehittämiseen", sanoo sopimusneuvotteluista vastannut liiketoimintajohtaja Jouni Niuro Auriasta. Aurian lisäksi hakemistoliiketoimintaa koskevia ratkaisuja ovat Suomessa tehneet Elisa Communications ja Sonera. "Uuden teknologian avaamien mahdollisuuksien myötä hakemistoliiketoiminta elää murroksessa. Tuotonjakajia tulee jatkuvasti lisää ja kehitys varsinkin painettujen hakemistojen osalta kulkee vääjäämättä kohti suurien toimijoiden markkinoita. Onnistuminen edellyttää yksittäisiltä palveluntarjoajilta liittoutumista kansainväliseen toimintaan kykenevien partnereiden kanssa. Fonectalla on potentiaalista sijoitusarvoa ja tuoreen yhteistyön ansiosta voimme tällä liiketoiminta-alueella keskittyä paremmin omaan ydinliiketoimintaamme kuuluvien toimintojen kehittämiseen", Niuro jatkaa. Kaupan kohteena oli liiketoiminta, joka käsittää keväällä ilmestyvän alueellisen Lounais-Suomen puhelinluettelon ja syksyllä julkaistavan Loimaan paikallisluettelon. Aurian luettelotoimittajat siirtyvät vanhoina työntekijöinä Fonecta Oy:n Turun luettelotoimitukseen. "Aurian painettujen puhelinluetteloiden liiketoiminta vahvistaa asemaamme alueellisten ja paikallisten puhelinluetteloiden markkinoilla. Saavutamme merkittäviä etuja sekä Lounais-Suomen puhelinluettelon ilmoitusmyynnissä, tuotannossa että jakelussa kaupan myötä. Puhelinluettelo on säilyttänyt asemansa ylivoimaisesti suosituimpana hakemistopalveluna. Ensimmäinen puhelinluettelo Lounais-Suomen alueella ilmestyi 120 vuotta sitten", toteaa Fonecta Oy:n toimitusjohtaja Heikki Jämsänen. "Tiivis yhteistyömme muiden Lounais-Suomen puhelinluettelon julkaisijoiden kanssa jatkuu normaalisti. Yhteistyömme ansiosta puhelinluettelo on laajalevikkisin ja kattavin painettu hakemistopalvelu, josta löytyy alueen kaikkien yritysten ja yksityishenkilöiden yhteystiedot", jatkaa Heikki Jämsänen. Lisätietoja: Fonecta Oy/ Heikki Jämsänen, puh. 020 442 2100 tai 0400 405 099, heikki.jamsanen@fonecta.com Auria / Jouni Niuro, puh. (02) 761 5204 tai 040 842 1801, jouni.niuro@auria.fi AURIA Auria on liikevaihdoltaan Suomen kolmanneksi suurin tietoliikennekonserni. Keskeisiä liiketoimintoja ovat kiinteät sekä langattomat tietoliikenneyhteydet, laajakaistaiset internet-palvelut, matkaviestintä, sähköisen asioinnin ratkaisut, turvapalvelut ja kodinkoneiden sekä erilaisten päätelaitteiden vähittäiskauppa. Konsernin liikevaihto on noin 140 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 800 henkeä. Aurian muodostavat Loimaan Seudun Puhelin ja Turun Puhelin. Jakelutoiminnasta vastaavat Expert-kodinkonemyymälät Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Konserniin kuuluu myös uuteen teknologiaan erikoistunut Kuulalaakeri Oy. Lisätietoa: www.auria.fi ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/04/20020604BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/04/20020604BIT00150/wkr0002.pdf