HELSINGFORSREGIONENS MEST ANVÄNDA TRYCKTA KATALOG HAR UTKOMMIT

Fonectas Telefonkatalog för Helsingforsregionen 2010 har utkommit och distribueras till hushåll och företag t.o.m. den 12 mars. Katalogen är den mest använda inom regionen – 59 000 personer som bor inom Helsingforsregionen bläddrar i den varje vecka (Nationella Telefonkatalogsundersökningen 1/2009, TNS Gallup Oy). Telefonkatalogerna som trycks under ett år har 3,1 miljoner enskilda användare i Finland, vilket är ca 70 procent av befolkningen (TNS Atlas 1–12/2008). Nytt i Helsingforsregionens Telefonkatalog 2010: • Telefonkatalogens kartblad har förnyats och tätortskartorna är komplettare än någonsin. • Helsingfors spårvagnslinjer och busslinjerna inom innerstaden är tillbaka i katalogen. • Katalogen innehåller förteckningar på lekparker och aktivitetsparker samt specialkarta över Esbo Noux. • Katalogen presenterar också huvudstadsregionens hundparker. • Evenemangskalendern informerar om årliga evenemang inom regionen. Det finns många som heter Matti och många diplomingenjörer i Fonectas Telefonkatalog över Helsingforsregionen När man tittar i Helsingforsregionens Telefonkatalog kunde man tänka sig att diplomingenjör Matti Virtanen är huvudstadsregionens typinvånare. Enligt förekomst och kombination av namn och yrke tar ingenjör Leena Laine andra plats. Virtanen, Laine, Nieminen och Koskinen är de vanligast förekommande efternamnen i Fonectas Telefonkatalog för Helsingforsregionen. Bland de svenskspråkiga namnen toppar Lindholm, Lindström, Johansson och Lindqvist listan. De fyra populäraste förnamnen är Matti, Leena, Kari och Pekka. Fruar, diplomingenjörer, ingenjörer och filosofie magistrar anger vanligen också sitt yrke. Det lönar sig bevisligen att annonsera i Telefonkatalogen Telefonkatalogen är småföretagens populäraste marknadsföringskanal och tillväxten fortsätter (Taloustutkimus Oy / Mikroföretagens insatser inom marknadsföring och media 2009). Huoltokaari Oy är ett av importörerna auktoriserat serviceföretag för hushållsmaskiner i huvudstadsregionen, som har över tjugo års erfarenhet i branschen. Enligt Huoltokaaris Juhani Rouhiainen hämtade företagets annons i Helsingforsregionens Telefonkatalog förra året över 900 telefonsamtal från potentiella kunder. – Om två av dem som ringer blir kunder hos oss, har annonsen i princip redan betalat sig själv, säger Rouhiainen. Fonectas Telefonkatalog är miljövänlig Fonectas Telefonkatalog för Helsingforsregionen är tryckt på UPM:s inhemska katalogpapper som har beviljats miljömärket EU-blomman. 40 procent av pappret är returfiber och 60 procent returflis från sågindustrin. Katalogen har också beviljats miljömärket Svanen som tecken på miljövänlig produktionsprocess och återvinnbar slutprodukt. Kontaktuppgifterna och annonserna i Fonectas Telefonkatalog finns också på adressen 02.fi och på Nummertjänsten 02 02 02. Ytterligare information: Fonecta Oy, Ari Hallikas, Direktör Produktadministration, tfn 020 442 2620, ari.hallikas@fonecta.com