Dubblering av borgerliga begravningar

Fonus presenterar nu sin årliga statistik över borgerliga begravningar och kan konstatera att en dubblering skett de senaste sex åren. År 2007 begravdes 8,0 % borgerligt mot 4,3 % år 2001. Siffran och trenden är ungefär densamma runt om i landet.

- "Borgerliga begravningar ökar nu mer än någonsin av flera skäl, berättar Bo Forslund, informationschef på Fonus. Ett skäl är att fler och fler inte längre tillhör Svenska kyrkan. Ett annat viktigt skäl är att ju fler borgerliga begravningar som sker ju fler begravningsgäster får insyn i hur det går till. Många uppskattar då den fria formen och väljer själv en borgerlig begravning när det är dags. Ökningen av borgerliga begravningar får en spiraleffekt, kan man säga".

Varje år begär över 50 000 medlemmar i Svenska kyrkan sitt utträde och allt fler väljer att inte döpa sina barn. Idag döps knappt 2/3 –delar av alla barn som föds i Sverige vilket innebär att ca 35 000 barn årligen aldrig döps. - "Antalet medlemmar i Svenska kyrkan har sammantaget minskat med nära en halv miljon personer under perioden och det påverkar förstås underlaget för begravningar i Svenska kyrkans ordning, säger Bo Forslund".

Ibland önskar de efterlevande att begravningen ska ske i Svenska kyrkans ordning trots att den avlidne inte är medlem, men prästerna har de senaste åren blivit noggrannare med att pröva om den som inte tillhör Svenska kyrkan verkligen ska begravas i kyrkans ordning även om ett sådant önskemål från de anhöriga framförts. – "Det är viktigt att respektera den avlidnes önskan och livsåskådning. Har man lämnat Svenska kyrkan får man utgå från att det är den avlidnes önskan att inte bli begravd i kyrklig ordning, avslutar Bo Forslund".

Mer om borgerliga begravningar kan läsas under länken http://www.fonusnet.se/downloads/borgerlig_begravning.pdf

För mer information, kontakta: Bo Forslund, Informationschef. Tel direkt: 08 709 83 03, mobil 070 651 89 48. E-post: bo.forslund@fonus.se Besök oss på: www.fonus.se Fonus är en folkrörelseägd koncern med dotterbolag i Norge, Danmark och Finland. Företaget är störst i Norden inom begravning och familjejuridik, där en del av verksamheten sker under varu- märket Familjens jurist. Företaget har en omsättning på drygt 800 miljoner fördelat på 350 kontor och ombud. Koncernen har egen tillverkningsindustri, blomsteravdelningar och ett kunskapscenter – FonusAkademin. All verksamhet är kvalitetscertifierad av Lloyd´s Register Quality Assurance.