Fondkistan har övertagits av Fonus

Fondkistan, landets näst största begravningsbyråkedja, har förvärvats av Fonus.

Franchiseföretaget Fondkistan är en kedja av begravningsbyråer som finns på 25 platser runt om i landet. Moderföretaget Fondkistan AB som är franchisegivare har nu köpts av Fonus som är marknadsledande i branschen. Fondkistan startade år 1994 och har sedan dess tagit en betydande del av marknaden. Inom Fondkistan är det fasta grundpriset en hörnsten i verksamheten.

Fondkistans begravningsbyråer följer ett lågpriskoncept och erbjuder begravningar till ett fast pris om 6900 kr. Fonus Vd Ulf Helsing berättar att Fondkistans franchisetagare nu kommer att tillföras det stora före- tagets resurser samtidigt som den lokala verksamheten kan ske på samma personliga sätt som tidigare. – Affären passar väl in i Fonus strategi att erbjuda kvalitativa och prisvärda tjänster inom olika pris- intervaller. Det är Fonus ambition att befästa och utveckla Fondkistans unika koncept, säger Ulf Helsing.

Franchisetagarna får genom Fondkistan AB:s nya huvudman tillgång till ett brett och konkurrenskraftigt utbud i form av branschspecifik utbild- ning, kistor, urnor och tillbehör, familjejuridiska tjänster, trygghetsförsäk- ringar, gravstenar, support mm.

Idag tillverkas de flesta av Fondkistans kistor utomlands. Den tillverk- ningen kommer på sikt att kunna tas hem till Sverige och Fonus egen fabrik i Falköping. Det kommer att öka kvalitén på kistorna, säger Fonus informationschef Bo Forslund.

Fonus är den mest anlitade begravningsbyrån i Sverige. Därutöver finns ca 450 familjeägda byråer.

För mer information, kontakta: Bo Forslund, Informationschef. Tel direkt: 08 709 83 03, mobil 070 651 89 48. E-post: bo.forslund@fonus.se Besök oss på: www.fonus.se Fonus är en folkrörelseägd koncern med dotterbolag i Norge, Danmark och Finland. Företaget är störst i Norden inom begravning och familjejuridik med omkring 700 anställda och en omsättning på drygt 800 miljoner fördelat på 350 kontor och ombud. Koncernen har egen tillverkningsindustri, blomsteravdelning och ett kunskapscenter – FonusAkademin. Fonus är kvalitetscertifierad.