Fonus först ut med europeisk standard

Report this content

Fonus är första begravningsbyrån i Sverige som har certifierat sig enligt den nya europeiska standarden för begravningstjänster. Certifieringen ger Fonus bättre villkor att verka internationellt, men framför allt ger det kunderna en trygghet när de väljer Fonus.

- Certifikatet är en bekräftelse på Fonus trovärdighet. Både för våra kunder och våra medarbetare. Den nya europeiska standarden sätter kunden i fokus och ställer krav på leverantörer av begravningstjänster, säger Christer Kinell, kvalitetsansvarig på Fonus.

I takt med att aktörerna inom begravningsbranschen blir allt fler beslutade sig Europas länder i början av förra året för att ta fram en enhetlig standard för begravningstjänster. Standarden omfattar allt från att följa respektive lands lagar och myndigheters krav på området till bemötande av kunden ur olika aspekter. Fonus har gått i bräschen och låtit sig certifieras av Lloyds Svenska AB.

- Även om vi till stora delar redan levde upp till den nya standarden har certifieringen blivit beviset på att vi faktiskt gör det. I slutändan innebär det att kunderna kan känna större trygghet när de väljer Fonus, säger Christer Kinell.

Hur kom det sig att ni bestämde er så snabbt för att certifiera er?

- Det var en självklarhet för oss. Det handlar om vår trovärdighet som samarbetspartner internationellt och inom branschen, men också gentemot våra kunder, säger Christer Kinell.

För Fonus som har verksamhet i hela Norden är nu nästa steg att certifiera även begravningstjänsterna i Danmark.

- Än så länge finns det inget krav på att begravningsbyråer i Europa ska vara certifierade. Men det är helt klart en konkurrensfördel att vara det. Dessutom ger det kunderna möjlighet att jämföra leverantörer av begravningstjänster på ett helt annat sätt än tidigare, säger Christer Kinell.

För mer information, kontakta: Bo Forslund, Informationschef. Tel direkt: 08 709 83 03, mobil 070 651 89 48. E-post: bo.forslund@fonus.se Besök oss på: www.fonus.se Fonus är en folkrörelseägd koncern med dotterbolag i Norge, Danmark och Finland. Företaget är störst i Norden inom begravning och familjejuridik med en omsättning på drygt 800 miljoner fördelat på 350 kontor och ombud. Koncernen har egen tillverkningsindustri, blomsteravdelning och ett kunskapscenter – FonusAkademin.