Tiden mellan dödsfall och begravning har minskat

Fonus undersökning visar att den nya lagen trängt igenom och att svenskarna nu begraver sina döda snabbare än tidigare. I Stockholm har tiden minskat från 30 till 25 dagar.

Begravningslagen ändrades den 1 maj 2012 och numera ska begravning ske senast en månad efter dödsfallet mot tidigare två månader efter dödsfallet. Nu syns effekterna av lagändringen; sedan Begravningslagen ändrades har tiden mellan dödsfall och begravning minskat från 25 till 22 dagar i Sverige. I Stockholm är minskningen ännu större; från 30 till 25 dagar.

Även tiden mellan dödsfall och anhörigas besök på begravningsbyrån har minskat från 5 till 4 dagar.

Undersökningen som gjorts av Fonus baserar sig på ca 20000 begravningar varav hälften av dödsfallen skedde under 5 månader innan och hälften under 5 månader efter lagens ikraftträdande.

Lagförändringen har fått avsedd verkan och det råder ingen tvekan om att medvetenheten om den nya lagen är stor bland de efterlevande. Antalet ansökningar till Skatteverket om anstånd från enmånadsregeln har visserligen ökat men tidigare lämnades knappast några ansökningar in alls så i stort är antalet ansökningar om anstånd marginell, uppger Fonus informationschef Bo Forslund.

Det troliga är att tiderna mellan dödsfall och begravning kan komma att minska ytterligare framöver beroende på den attitydförändring som succesivt nu sätter sig i svenskarnas medvetenhet när det gäller att begrava de döda inom rimlig tid.

Alla tjänar på att vi inte väntar med att begrava våra döda; samhällets förvaringsbekymmer minskar liksom behovet av balsamering, begravningsbyråerna och andra som hanterar döda slipper ta hand om kroppar där nedbrytningen gått för långt, de anhöriga kan lägga begravningen bakom sig vilket är ett viktigt led i sorgebearbetningen, säger Bo Forslund.

För mer information, kontakta: Bo Forslund, Informationschef.
Tel direkt: 08 709 83 03, mobil 070 651 89 48. E-post: bo.forslund@fonus.se
Besök oss på: www.fonus.se

Fonus är en folkrörelseägd koncern med ca 2500 medlemsorganisationer i hela landet. Fonus, ekonomisk förening har dotterbolag inom begravning i Norge och Sverige, samt Familjens jurist i Sverige AB som är Sveriges största juristbyrå inom familjejuridik. Fonus är störst i Norden inom begravning och koncernen har en omsättning på drygt 800 miljoner fördelat på 309 kontor och ombud. Koncernen har egen tillverkningsindustri och ett kunskapscenter - FonusAkademin. All begravningsverksamhet är kvalitetscertifierad av Lloyd´s Register Quality Assurance.