Var tionde begravning är icke-religiös!

Sedan Svenska kyrkan skildes från staten har andelen borgerliga begravningsceremonier ökat stadigt och är nu uppe i 10,3 %.
Det är en mer än en fördubbling på 10 år.

Fonus har sammanställt uppgifter om utvecklingen av borgerliga begravningar sedan år 2001 och fram till år 2011:
2001        4,3 %
2002        4,6 %
2003        5,4 %
2004        5,8 %
2005        6,5 %
2006        7,1 %
2007        8,0 %
2008        8,4 %
2009        8,9 %
2010        9,6 %
2011       10,3 %
(se även bilagd graf)

Många som avlider är inte med i Svenska kyrkan. Ibland blir det en överraskning för de efterlevande som
inte känt till att den avlidne begärt sitt utträde ur kyrkan.

Kyrkan är idag mer noga med att man ska respektera den avlidnes handling och har man lämnat Svenska kyrkan bör det tolkas som en viljeyttring att inte heller vilja bli begravd enligt Svenska kyrkans begravningsordning.

Väljer man en borgerlig begravning finns inga i förväg fastställda regler för hur begravningsceremonin ska gå till, det är upp till efterlevande att tillsammans med begravningsbyrån bestämma den saken. Ibland har också den döde efterlämnat anvisningar eller önskemål om sin begravning.

Vi får fler och förfrågningar om borgerliga begravningsceremonier, säger Bo Forslund, Fonus informationschef. En del tror att man måste vara medlem i Svenska kyrkan för att få en grav på ortens kyrkogård, men så är det alltså inte.
Alla har samma rättigheter när det gäller kremering och gravsättning. Det är bara formen för begravningsceremonin som varierar och kan vara beroende av medlemskap i Svenska kyrkan eller något annat samfund.

Läs mer om borgerliga begravningar här på Fonus hemsida, direktlänk

För mer information, kontakta: Bo Forslund, Informationschef.
Tel direkt: 08 709 83 03, mobil 070 651 89 48. E-post: bo.forslund@fonus.se
Besök oss på: www.fonus.se

Fonus är en folkrörelseägd koncern med ca 2500 medlemsorganisationer i hela landet. Fonus, ekonomisk förening har dotterbolag inom begravning i Norge och Sverige, samt Familjens jurist i Sverige AB som är Sveriges största juristbyrå inom familjejuridik. Fonus är störst i Norden inom begravning och koncernen har en omsättning på drygt 800 miljoner fördelat på 309 kontor och ombud. Koncernen har egen tillverkningsindustri och ett kunskapscenter - FonusAkademin. All begravningsverksamhet är kvalitetscertifierad av Lloyd´s Register Quality Assurance.

Taggar: