Starkt stöd för Food Valley of Sweden

Report this content

-Vi behöver Food Valley of Sweden - ett  Silicon Valley för mat. Tillsammans kan vi skapa hållbara kretsloppsbaserade system för framtidens mat. Det menade ett 60-tal tunga representanter för näringsliv, akademi och samhälle vid onsdagens Innovationsforum på Foodhills.

Med på mötet fanns företrädare för industrin såsom ABB, Orkla och Findus men också från forskningen främst SLU, RISE och Stiftelsen Lantbruksforskning. Även företrädare för odlare och handel fanns på plats.

–Det behövs en fysisk plats där vi kan mötas, utbyta erfarenheter och testa idéer. Alla led i värdekedjan måste vara med i arbetet att utveckla en kretsloppsbaserad och hållbar livsmedelsproduktion var en av slutsatserna från mötet.

Bakom inbjudan till Innovationsforumet stod Livsmedelsakademin och Food Valley of Sweden.

- Vi är många som vill bidra till bygget av ett cirkulärt livsmedelssystem, men vi måste arbeta tillsammans och inkludera alla delar i livsmedelskedjan, säger Lotta Törner, vd för Livsmedelsakademin. Det här är en startpunkt i det arbetet.

-Foodhills är en unik anläggning för utveckling av cirkulära system där flera aktörer kan samverka, säger Lennart Svensson ordförande i Food Valley of Sweden.

-Sverige har goda förutsättningar att åstadkomma något riktigt bra när det gäller cirkulär livsmedelsproduktion. Om vi inte tar vara på våra möjligheter blir vi akterseglade av andra länder, säger Foodhills vd Bengt Persson och bjuder in till en fortsatt dialog mellan aktörerna längs värdekedjan tillsammans med Livsmedelsakademin och Food Valley of Sweden.

För ytterligare information, kontakta:

Lottas Törner, vd Livsmedelsakademin: 0705-80 59 09

Lennart Svensson, Ordförande Food Valley of Sweden: 076 – 887 04 45

Bengt Persson, vd och styrelseordförande Foodhills: 076 – 824 32 62

Livsmedelsakademinär en non profit organisation som arbetar för en innovativ, konkurrenskraftig och hållbar livsmedelsnäring. www.livsmedelsakademin.se

Foodhillstog över Findus anläggning i Bjuv i mars 2018. Foodhillsvisionär att bli ledande i Europa på system för cirkulär livsmedelsproduktion som bidrar till en hållbar global utveckling.  www.foodhills.se

Food Valley of Sweden ärett samarbete mellan Region Skåne, Innovation Skåne, Bjuvs kommun och Foodhills med stöd av Tillväxtverket, för att skapa ett referens- och utvecklingscenter för cirkulär livsmedelsproduktion i offentlig/privat samverkan.