Footway Group delar upp e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten

Footway Group AB ("Footway Group" eller "Bolaget") har idag beslutat att separera Bolagets e-handelsverksamhet som ett steg i en strategisk översyn. Separationen är i linje med Bolagets arbete de fyra senaste åren med att dela upp e-handel och plattform i egna affärsområden. Bolagets plattform har vuxit betydligt snabbare än väntat de senaste 6 månaderna och uppdelningen möjliggör ett tydligare fokus på respektive område.

Uppdelningen innebär att Footway Group startar en ny bolagsgrupp bestående av Ecom Group AB med fyra helägda dotterbolag: Eyewear Ecom AB, Sports Ecom AB, Footwear Ecom AB och Fashion Ecom AB. Footway Group överlåter därefter e-handelsverksamheten, som idag ägs och drivs av Footway Group,  till Ecom Group och dess dotterbolag.

Efter uppdelningen kommer moderbolagets intäkter huvudsakligen utgöras av försäljning av tjänster till företag som använder plattformen Footway+ (footwayplus.com) inklusive plattformsintäkter från Ecom Group AB med dotterbolag. Plattformsverksamhetens intäkter från Bolagets egna butiker, uppgick för 2023 till ca 130 msek.

Uppdelningen och den strategiska översynen förväntas slutföras under andra halvåret 2024.

"Uppdelningen markerar en viktig milstolpe för bolaget. Vi har arbetat intensivt i fyra år med att finslipa vår plattform för att erbjuda e-handlare en kostnadseffektiv internationell expansion utan investering och krånglig integration. Plattformen används nu av 35 kunder och vi växer snabbt”, säger Daniel Mühlbach, VD Footway Group.

“Inom ramen för den strategiska översynen, kommer vi aktivt söka delägare för att i nära samarbete fortsätta utveckla e-handelsbutikerna. Potentialen är enorm, butikerna har starka varumärken, över 3 miljoner kunder och ett starkt team”, säger Daniel Mühlbach”, VD Footway Group.

Susanne Cederström

Bolaget driver tjänsten Footway+, en Operations-as-a-Service, där e-handlare och produktleverantörer delar på en gemensam infrastruktur. Syftet med Footway+ är att utnyttja stordriftsfördelar inom lager, kundsupport och logistik, vilket gör det möjligt för aktörer inom retail att konkurrera internationellt med låga kostnader och utan att behöva investera i infrastruktur. Footway+ servar idag 25 marknader på 18 språk. Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 4 juli 2024 08:30 CEST.