Footway Group rapporterar Q1 2024

Footway Group blickar framåt

- Slutförd finansiering om totalt 294 msek, inklusive vinst vid skulduppgörelsen

- Vinst vid skulduppgörelsen i Q1 om 188,3 msek gav ett rörelseresultat (EBITA) om 142,1 (-24,5) msek

- Tre nya kunder på Footway+ i det nya OaaS affärsområdet (Operation-as-a-Service)

- Nettoomsättningen minskade kraftigt pga låg täckningsgrad och uppgick i Q1 till 101,8 (215,9) msek

- Försäljningen av jämförbara produkter år över år ökade med 3%

- Genomförd konsolidering av lagerverksamheten till Bolagets centrallager i Eskilstuna

Under det senaste kvartalet har Footway Group välkomnat tre nya kunder till affärsområdet Footway+ (footwayplus.com). Detta är ett tydligt tecken på Operation-as-a-Service-erbjudandets attraktivitet och värde. Även om Footway+ inte förväntas ha någon materiell finansiell påverkan för Footway Group som helhet under 2024 är det viktigt att betona de långsiktiga fördelarna och det mervärde Footway Group skapar för mindre e-handlare och produktleverantörer genom denna tjänst. Bolaget ser fram emot att fortsätta utveckla Footway+ och stärka partnerskapet med butiker och leverantörer, för att tillsammans skapa en ännu starkare och mer dynamisk plattform. Målsättningen är att kunna välkomna 20-30 st nya användare på Footway+ under 2024.

Försäljningsutvecklingen under det första kvartalet visar en betydande avvikelse jämfört med första kvartalet 2023. Situationen är resultatet av flera extraordinära omständigheter, främst försämrad lagertäckning som följd av rekonstruktionsprocessen som nu avslutats. Rekonstruktionsprocessen, med de begränsningar den innebär, har påverkat Bolagets förmåga att beställa och köpa in nödvändiga produkter för att tillgodose efterfrågan under vinter- och vårsäsongen 2024. Även den genomförda lagerkonsolideringen och flytten av produkter under januari har påverkat försäljningen under Q1 2024 negativt med ca 15 msek.

Trots dessa utmaningar bör det lyftas fram att där produkter har kunnat erbjudas, har en god försäljningsförmåga visats. När samma produkter som haft motsvarande täckningsgrad och marginal Q1 2023 och Q1 2024 jämförs, har försäljningen under 2024 ökat med 3% jämfört med 2023. Med avslutad rekonstruktionsprocess börjar Bolaget nu se en återgång till normala affärsförhållanden.

“Vi ser en stabil efterfrågan och arbetar nu hårt tillsammans med våra leverantörer för att möta efterfrågan och expandera vår - och därmed också våra leverantörers - försäljning. Butiker och produktsegment med bra täckningsgrad av produkter har fungerat mycket bra under perioden, t ex har Netlens ökat försäljningen med 141%, Stayhard med 31% och Racketnow med 25%", säger Daniel Mühlbach, VD.

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footwayplus.com/investors

Susanne Cederström

Verksamheten bedrivs genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com och stayhard.com. Footway Group äger plattformen där samtliga 12 butiker delar på en gemensam infrastruktur. Syftet är att nyttja stordriftsfördelar i lager, kundsupport, logistik mm för att låta små och medelstora butiker konkurrera på en internationell marknad med stora aktörer. Plattformen servar idag 24 marknader. Footway Groups aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ) och nås på 073-856 42 65 eller via email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Denna information är sådan som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades genom VDs försorg, för offentliggörande den 12 april 2024 8:00 CEST.