Footway Group rapporterar Q2 2024

Footway Group vänder till positivt kassaflöde

- Positivt kassaflöde från löpande verksamheten 4,1 (-4,5) msek i Q2

- 40 kunder på Footway+ OaaS (Operation-as-a-Service)

- Nettoomsättningen för Q2 om 114,9 (239,8) msek, påverkad av uteblivna inköpskrediter

- Bruttomarginalen ökade till 55,8 (50,9)%

- Rörelseresultat (EBITA) för Q2 om 0,5 (1,6) msek, positivt påverkat av effektiviseringar och förbättrade marginaler

Försäljning av Footway+ med företräde för Bolagets aktieägare
Som ett led i den tidigare kommunicerade strategiska översynen har styrelsen för Footway Group AB beslutat om en försäljning av Footway+ med företräde för Bolagets aktieägare. Syftet med uppdelningen är dels att stärka e-handelsverksamhetens finanser för att reducera banklån och för att säkerställa snabbare återgång till avtalade leverantörskrediter, dels att ge möjlighet för plattformsverksamheten att verka separat i en miljö som är bättre anpassad efter verksamhetens riskprofil. Därtill är syftet att skapa tydligare fokus och expertis inom respektive verksamhetsområde. Uppdelningen innebär att Bolagets plattformsverksamhet överlåts till ett helägt dotterbolag (“Nya Bolaget”) för att därefter erbjudas till försäljning med företräde för Bolagets aktieägare. Styrelsen avser att offentliggöra villkoren för försäljningen i sin helhet den 26 juli 2024. Transaktionen är villkorad av godkännande från parter som berörs av uppdelningen. Se även pressmeddelande från 16 juli 2024.

Försäljningstapp som följd av rekonstruktion
Försäljningsvolymerna var markant lägre än samma period 2023, främst på grund av rekonstruktionens påverkan på inköpskrediter. Nettoomsättningen uppgick till 114,9 (239,8) msek för Q2. Tappet är hänförligt till uteblivna inköp om ca 40-80 msek, vilket i sin tur beror på att leveranser inte kunnat ske enligt avtalade villkor då leverantörerna inte haft möjlighet att teckna kreditförsäkringar. Trots detta ser Footway Group en positiv utveckling framåt och till hösten återgår en majoritet av produktleverantörerna till mer normala villkor.

Positivt kassaflöde från den löpande verksamheten
Trots lägre försäljningsvolymer under kvartalet har Footway Group uppnått positivt kassaflöde från den löpande verksamheten genom omfattande kostnadsreduceringar och effektiviseringar. Dessa inkluderar implementering av lokal returhantering, översyn och uppföljning av avtal samt prisjusteringar för ökad marginal och konkurrenskraft.

Plattformsverksamheten Footway+ växer snabbare än beräknat
Footway+ erbjuder en helhetslösning för logistik, lagerhållning och kundsupport, vilket underlättar för nischade e-handlare och varumärkesägare i deras internationella expansion respektive konsignationsaffär. Under Q2 har 20 nya kunder anslutit sig och plattformen har nu 40 st kunder. Det tidigare kommunicerade målet var 20-30 st nya kunder för helåret 2024. Footway+ har expanderat snabbare än väntat och erbjuder nu även leverans till USA, vilket öppnar nya tillväxtmöjligheter.

“Vi har i kvartalet levererat på många av våra kostnadsprojekt och äntligen börjat se att marginaler och kostnader komma tillbaka till hållbara nivåer. Samtidigt har försäljningstappet i kvartalet varit otroligt frustrerande. Trots en ökande efterfrågan från våra kunder och leverantörer med bra produkttillgång har vi inte kunnat leverera. Vi och våra leverantörer har kämpat med att finansiera inköp med normala villkor efter rekonstruktionen. Tyvärr har arbetet tagit längre tid än väntat vilket gjort att vi inte kunnat fylla på slutsålda produkter. Vi ser dock en klar förbättring inför höst- och vintersäsongen”, säger Daniel Mühlbach, VD.

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footwayplus.com/investors

Susanne Cederström

Om Footway Group
Bolagets huvudsakliga verksamhet är e-handel genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolaget driver även tjänsten Footway+, en Operations-as-a-Service, där e-handlare och produktleverantörer delar på en gemensam infrastruktur. Syftet med Footway+ är att utnyttja stordriftsfördelar inom lager, kundsupport och logistik, vilket gör det möjligt för aktörer inom retail att konkurrera internationellt med låga kostnader och utan att behöva investera i infrastruktur. Footway+ servar idag 25 marknader på 18 språk. Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 17 juli 2024 08:00 CEST.