Footway Groups kommuniké från extra bolagsstämma

Footway Group AB har idag den 25 januari 2024 hållit extra bolagsstämma. Extra bolagsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen lagt fram.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ändra gränserna för aktiekapital och antal aktier i bolagsordningen till:
§ 4 “Aktiekapitalet ska vara lägst 10 000 000 och högst 40 000 000 kronor” samt §5. 5.1 “Antal aktier ska vara lägst 100 000 000 och högst 400 000 000”. Arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Beslut om emissionsbemyndigande för styrelsen

Stämman godkände styrelsens förslag om att bemyndigar styrelsen att, under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen besluta om nyemission av aktier eller teckningsoptioner, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, motsvarande en ökning av högst 120 000 000 stamaktier av serie B i Bolaget. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att på ett snabbt och flexibelt sätt tillföra bolaget rörelsekapital och finansiera bolagets framtida verksamhet.

Nyemission ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall, och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske genom kvittning. Nyemission ska vara villkorad av att rekonstruktionsplanen vunnit laga kraft. Styrelsen ska äga rätt att bestämma övriga villkor för emissioner.

Susanne Cederström

Verksamheten bedrivs genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com och stayhard.com. Footway Group äger plattformen där samtliga 12 butiker delar på en gemensam infrastruktur. Syftet är att nyttja stordriftsfördelar i lager, kundsupport, logistik mm för att låta små och medelstora butiker konkurrera på en internationell marknad med stora aktörer. Plattformen servar idag 24 marknader. Footway Groups aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ) och nås på 073-856 42 65 eller via email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footway.com/investors

Informationen lämnades genom VDs försorg, för offentliggörande den 25 januari 16:45 CET.