Footways nya lager blir 48 000 kvm

Footway planerar att under november lansera en helt ny e-handelsplattform med en gemensam global infrastruktur för alla koncernens butiker. Plattformen kommer ha hög skalbarhet och skapar nya förutsättningar för tillväxt. För att säkerställa kapacitet i lager- och logistiklösning i takt med att butikerna expanderar har Footway tagit beslut om utbyggnad av lagret i Eskilstuna. Den totala lagerytan kommer efter utbyggnaden att uppgå till 48 000 kvm jämfört dagens 23 000 kvm.

I den globala infrastrukturen för den nya e-handelsplattformen ingår exempelvis logistik, kundservice, leverantörsportal och checkout-funktionalitet. Butikerna, som i dagsläget omfattar Footway, Sportamore, Brandos och Solestory, representerar samtidigt olika produktkategorier med unika skyltfönster och produkter som behöver lagerhållas.

Utbyggnaden omfattar ytterligare 25 000 kvm vilket vid färdigställandet resulterar i en total lageryta om 48 000 kvm. Arbetet kommer präglas av ett tydligt hållbarhetstänk med fokus på energieffektivitet. Byggnaden kommer att certifieras med GreenBuilding vilket kräver att den använder minst 25% mindre energi än tidigare.

”Utbyggnaden av lagret i Eskilstuna är en viktig satsning för framtiden och ännu en komponent i allt arbete som görs kring vår nya e-handelsplattform. I linje med vårt fokus på data och automation i den nya plattformen ska även det nya lagret präglas av högre automation för att därigenom uppnå ökad effektivitet. Att vi samtidigt dubblerar lagerytan visar tydligt våra tillväxtambitioner, lagret beräknas ha en kapacitet för försäljning på över 10 miljarder kronor” säger Daniel Mühlbach, VD för Footway.

Susanne Cederström, IR

Footway som grundades 2010 är en e-handel med försäljning av produkter inom sport och mode via Footway.com, Sportamore.com, Brandos.com, Solestory.se mfl. Vi vill påskynda hur internets transparens gör kundernas värderingar inom kvalitet, pris och miljö avgörande för framtidens produktutveckling. För att möjliggöra snabb tillväxt arbetar vi med globala strukturer, crowdsourcing och hög grad av automatisering. Koncernen finns idag på 24 marknader och omsätter omkring 2 miljarder kronor.

Footways aktier är listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Erik Penser Bank AB är Certified Adviser och nås på 08-463 83 00 eller via email: certifiedadviser@penser.se. Mer information om bolaget finns på footway.se/investors