Hundraårigt utvecklingsarbete ger resultat

Forbo stärker sin ledande position inom linoleum med nytt unikt ytskikt

Inget är så bra att det inte kan bli bättre, det är grundtanken när Forbo fortsätter att utveckla sina linoleumgolv. Och nu, efter flera års utvecklingsarbete, är en stor förbättring redo för lansering.
– Topshield2 är en ny ytbeläggning som gör golvet ännu tåligare. Fläckbeständigheten är bättre och vi kan nu jämföra oss med de bästa plastgolven på marknaden. Jag skulle kalla det en ny generation linoleumgolv, säger Ola Wiklund, produktchef på Forbo.

100 år. Så länge har Forbo varit marknadsledande på linoleumgolv. En dominans som, enligt Ola Wiklund, bygger på en gedigen kunskap om materialet. Något som förvärvats genom en vilja att hela tiden prova nya idéer och lösningar.
– Vi har en hel utvecklingsavdelning som ständigt arbetar för att förbättra våra golv, säger Ola Wiklund.

Och denna gång krävdes det två och ett halvt års intensivt arbete för att få fram den eftersträvade förbättringen.
– Då linoleum är ett organiskt material är det viktigt att först täta porerna och sedan, i ett andra steg, komplettera med en stark ytbeläggning. Det är många komponenter som måste samspela för att resultatet ska bli bra. Då vi tog fram Topshield2 testade vi över 100 olika varianter av ytskikt innan vi hittade den perfekta sammansättningen, säger Liesbeth Donselaar, ansvarig på Forbos utvecklingsavdelning.

Topshield2 innebär en avsevärd förbättring av Forbos linoleumgolv och rengöring blir nu enklare än någonsin. Men det är den minimerade risken för permanenta fläckar som sticker ut mest. Tester som företaget genomfört visar att man lyckats lösa en av golvens svåraste utmaningar – de missfärgningar som uppstår på sjukhus och i andra miljöer där man använder handsprit.
– Golv kring till exempel handfat ser ofta mer slitna ut, och orsaken är då att handsprit och alkogel stänkt ner. Nu har vi som första linoleumtillverkare löst även den utmaningen. Vi har under det senaste året testat golvet i olika typer av miljöer och resultatet är väldigt bra, säger Ola Wiklund.

Topshield2 är utvecklat för att stå emot slitage och vara smutsavvisande. Dessutom är ytan helt transparant vilket gör att färgerna behåller sin klarhet trots dagligt slitage.
– Forbos linoleumgolv har nu uppnått en ännu lägre livscykelkostnad. Ett linoleumgolv kan utan problem ligga i 25–30 år och kan dessutom renoveras och hålla ytterligare många år därefter. Mattan i sig är inte dyrare än till exempel plastgolv, skötseln är enkel och hållbarheten oöverträffad. Dessutom tillverkas golven till 97 procent av naturliga och förnybara råvaror och är Svanen-märkt, avslutar Ola Wiklund.

Vill du veta mer om Topshield2? Klicka här för att se vår informationsfilm på YouTube.

För ytterligare information om Topshield2 eller Forbos linoleumgolv,
vänligen kontakta Ola Wiklund.
Mail: ola.wiklund@forbo.com
Tel: 031 – 89 20 95

Om Forbo
Forbo Flooring ingår i den schweiziska Forbokoncernen och erbjuder ett komplett sortiment av golvprodukter. Våra högkvalitativa linoleum-, vinyl-, textil-, laminat och parkettgolv samt entrésystem förenar funktion, färg och design, vilket möjliggör helhetslösningar för golv i alla miljöer.