Nordstar – en tuffing rakt igenom

– Forbo relanserar slitstarkt plastgolv för krävande miljöer

Genom att relansera Nordstar breddar Forbo sitt utbud av plastgolv. Nordstar är ett robust, vattentåligt golv för offentliga miljöer.
– Vi har upplevt en stor efterfrågan på homogena plastgolv. Med sin nordiska design och kvalitet är Nordstar ett modernt svar på den efterfrågan,
säger Birgitta Hallin, produktchef på Forbo.

Ett homogent vinylgolv skiljer sig lite från ”vanliga” plastgolv. Främst genom att mönstret inte är tryckt på mattan utan skapas genom att så kallade granuler – små olikfärgade bitar av plast – pressas ihop och valsas ut till den färdiga produkten. Då mönstret finns på djupet i mattan behövs inget separat skikt för grafiskt tryck – detta gör mattan mycket formbar och lätt att arbeta med.

– Mattan är mycket omtyckt av våra kunder för sitt utseende, men också av hantverkare eftersom den är så lätt att lägga. Dess formbarhet gör att den kan vikas från golvet och upp på väggen. Den skapar lättstädade och vattentåliga utrymmen, säger Birgitta Hallin.

Nordstar är tillverkad för att tåla tuffa tag i offentliga miljöer som skolor, sjukhus och kontor. Den har försetts med en PUR-förstärkt yta som underlättar rengörning. Beläggningen tillåter helt enkelt inte att smutsen gror fast. Nordstar är dessutom VT-märkt, vilket innebär att den är godkänd för våtutrymmen. Det breddar användningen ytterligare och golvet kan med fördel läggas i omklädningsrum och duschar. Forbo har låtit den svenska designern Anna Sultan formge hela kollektionen som består av 30 olika nyanser och mönster, fördelade på två serier: “Component” och “Element”.

– Vi har blandat granuler som i färgnyans går ton i ton. Resultatet är behagliga och harmoniska golv. Kulörerna har fått ta för sig och det finns flera färgstarka varianter att välja bland, säger Birgitta Hallin.

“Element” är inspirerad av naturen och de olika nyanserna bär namn som Sand, Aqua och Sky. Den andra serien, “Component”, har granuler i kontrastfärger som gör den mer smutsdöljande.

För ytterligare information om Nordstar, eller Forbos övriga plastgolvskollektioner, vänligen kontakta:
Birgitta Hallin, produktchef
Mail: birgitta.hallin@forbo.com
www.forbo.com

Forbo Flooring ingår i den schweiziska Forbokoncernen och erbjuder ett komplett sortiment av golvprodukter. Våra högkvalitativa linoleum-, vinyl-, textil-, laminat och parkettgolv samt entrésystem förenar funktion, färg och design, vilket möjliggör helhetslösningar för golv i alla miljöer.