Nytt linoleum tar plats på designmöbler

Linoleum är en nygammal favorit hos världens främsta formgivare och arkitekter. Från att tidigare ha använts främst för golv har den nya generationens designers upptäckt linoleum som ett hållbart och vackert material för möbler. Montana, Fritz Hansen og Paustian är några av de internationella arkitekter och inredningsföretag som använder det ekologiska naturmaterialet linoleum när de skapar nya möbelkalssiker.

Forbo Flooring är en av världens ledande linoleumproducenter, och är först på marknaden med att ta fram en särskild serie linoleum utvecklat för möbelindustrin. Den är framtagen för att fungera som yta på bland annat väggar, stolar, bord, dörrpaneler och skåp. 100 procent naturmaterial Dagens inredningstrender styrs mycket av miljöhänsyn, vilket är en del av framgången bakom linoleum. Det är en ren naturprodukt som tillverkats på samma sätt i 150 år; av linolja, harts, trä- och kalkstensmjöl samt narturliga färgpigment. Linoleum är med det en helt ekologisk produkt som tillverkas utan konstgjorda tillsatser. Inga repor och fläckar Det är inte enbart tack vare de miljömässiga fördelarna som tongivande arkitekter och designers har linoleum som sitt nya favoritmaterial. Med rätt hantering kan linuleumprodukter få en lång livslängd, det är ett mycket slitstarkt material som håller bra över tiden. Små repor i linoleumytan försvinner efter hand tack vare materialets elasticitet. Forbos möbellinoleum har vunnit flera erkända priser, bland annat de stora internationella designtävlingen Red Dot Design Award och Good Industrial Design og Interzum Award. Fakta Forbo linoleum • Forbo är en schweizisk koncern och en av världens främsta producenter av linoleum. • Linoleum uppfanns för 150 år sedan av engelsmannen Frederick Walton och tillverkas av de nedbrytbara naturmaterialen linolja, harts, trä- och kalkstensmjöl samt narturliga färgpigment. • Det miljöriktiga och Svanenmärkta materialet finns i 400 färger och mönster och kan hålla i många år med rätt rengöring och underhåll. • Linoleum är ett slitstarkt material, och det betuder baldn annat att små repor i linoleumytan försvinner med tiden. • Forbo är först på marknaden med att ha utvecklat en särskild kollektion möbellinoleum, som ger en vacker och funktionell yta på väggar, möbler, dörrpaneler och skåp. Pressbilder av akuella möbler i linoleum finns att hämta på: ftp://h05ftp01.zitac.net/ Log-in: ForboKund, Password: allura, Mapp : /Press & Kunder/Press pictures Forbo Linoleum För mer information kontakta gärna: Ola Wiklund, Forbo Flooring AB, 031-892 095, 070-555 61 28, ola.wiklund@forbo.com