Världens modernaste hundraåring

Forbo lanserar ny kollektion av sitt anrika Svanenmärkta linoleumgolv

I över hundra år har Forbo tillverkat linoleumgolv och nu tar företaget ett stort kliv in i framtiden. Nya kollektionen ”Unexpected Nature” är Svanenmärkt och tidlöst inspirerad av naturen.
– Hade linoleumgolvet uppfunnits idag hade det antagligen betraktats som världens modernaste golv, säger Ola Wiklund, produktchef på Forbo.

Inför skapandet av den nya kollektionen ”Unexpected Nature” gav sig Forbos designers ut i naturen i jakt på ­inspiration. Eller ja, de gav sig ut i naturen på ett modernt sätt – via Google-earth. På bilder tagna från satelliter fick de syn på oväntade mönster och färgkombinationer. Några av jordens mest otillgängliga platser kunde betraktas från ovan och gav helt nya infalls­vinklar: Alcantaradalen­ på Sicilien,­ kratersjön Ljótipollur på ­Island och stenskogen i ­kinesiska Shilin. Kollektionen består av nio marmorerade och nio randiga golv. En samling som sticker ut i färgval – och inte minst i hur färgerna är kombinerade.

– ”Unexpected Nature” tar ut svängarna rejält och visar alla de stora möjligheter ett linoleumgolv ger. De olika serierna i kollektionen är speciellt anpassade till varandra för att kunna blandas och matchas. För den kreative arkitekten eller inredaren är detta en mycket spännade nyhet, säger Ola Wiklund.
De randiga mönstren är kontrastrika och varierar från mjukt till skarpt, medan de marmorerade består av olika fylliga nyanser. Fräscha, rena pastellfärger och varma och kalla toner.

Linoleum tillverkas till 97 procent av naturliga material­ som linolja, harts, trämjöl, kalksten och jute. Ingredienserna blandas till en massa som valsas ut och blir den färdiga mattan. Detta innebär att golvet är ­homogent – mönster och färger finns på djupet, rakt igenom mattan.­ Vilket innebär att man kan slipa bort eventuella skador och öka golvets redan långa livslängd.­
– Vi på Forbo har hundra år av oavbruten tillverkning av linoleumgolv bakom oss. För att ge lite perspektiv kan jag berätta att det faktiskt ligger ett originalgolv från oss i Selma Lagerlöfs gård Mårbacka. Materialet blir bara modernare ju mer tiden går. Linoleum­golven uppfyllde kraven för Svanenmärkning långt före märk­ningen ens var påtänkt, säger Ola Wiklund.

“Unexpected nature” tillverkas i 18 olika varianter och finns att beställa hos återförsäljare nu.

För ytterligare information om ”Unexpected nature”, eller Forbos övriga kollektioner med linoleumgolv, vänligen kontakta Ola Wiklund.
Tel: 031 – 89 20 95
Växel: 031 – 89 20 00
Mail: ola.wiklund@forbo.com.

Forbo Flooring ingår i den schweiziska Forbokoncernen och erbjuder ett komplett sortiment av golvprodukter. Våra högkvalitativa linoleum-, vinyl-, textil-, laminat och parkettgolv samt entrésystem förenar funktion, färg och design, vilket möjliggör helhetslösningar för golv i alla miljöer. www.forbo-flooring.se