Sprängmedelstillverkaren Forcit tecknar femårigt avtal med Boliden AB

Report this content

Betydande avtalet gör Forcit till marknadsledare i Norden Sprängmedelstillverkaren OY FORCIT AB, baserad i Hangö, Finland, har tecknat ett betydande avtal avseende sprängmedel för gruvdrift med svenska Boliden AB. Enligt avtalet ska Forcit leverera sprängmedel till två svenska dagbrottsgruvor som opereras av Boliden. Genom avtalet kommer Forcit att bli marknadsledande på den nordiska marknaden för sprängmedel.

Det femåriga avtalet mellan Forcit och Boliden gäller årliga leveranser av upp till 28 000 ton sprängmedel, vilket utgör ca 45 % av den svenska marknaden som för närvarande uppgår till ca 62 000 ton per år. Sprängmedlet ska användas i Bolidens gruvor i Aitik och Maurliden. Forcit är idag marknadsledande i Finland med en marknadsandel om ca 75 %. Företaget är också etablerat som ett av de största på den nordiska sprängmedelsmarknaden. − Omfattningen på denna affär innebär att vi behöver öka vår produktion avsevärt. Att vi kunnat slutföra detta avtal med Boliden är oerhört betydelsefullt för Forcit, som i och med detta nu tar platsen som marknadsledare i Norden, säger OY FORCIT AB:s koncernchef Ulf Sjöblom. Sjöblom uppskattar att Forcits produktion i och med avtalet vid slutet av 2011 kommer vara fördubblad jämfört med idag. Hög leveranssäkerhet som motsvarar kundernas krav Avtalet med Boliden visar att Forcit har kapacitet att leverera och motsvarar de högt ställda krav som ställs på en affärspartner inom sprängmedelssektorn. Konkurrenskraften vilar på leverans¬säkerhet liksom att kunna tillgodose särskilda behov hos såväl stora som mindre kunder. − Ett välfungerande samarbete med en pålitlig sprängmedelsleverantör är avgörande inom stor¬skalig gruvdrift. En kontinuerlig försörjning med sprängmedel är affärskritiskt för oss. Även ett kortvarigt avbrott i verksamheten skulle orsaka en betydande ekonomisk förlust, säger Peter Palo, tillredningschef vid Boliden AB. Forcit har koncentrerat verksamheten helt på tillverkning av sprängmedel och relaterade tjänster sedan 2008 då företaget avyttrade sin polymerverksamhet, med produktion av bindmedel för vattenburen målarfärg, lack och lim. Under 2009 etablerades Forcits svenska dotterbolag, Forcit Sweden AB, för att utöka verksamheten på den svenska marknaden. Forcit Sweden AB leds av verkställande direktör Ari Kainulainen.

Taggar: