FordonsData är ISO-certifierade x 3 ( Kvalitet, Miljö, Arbetsmiljö)

FordonsData uppfyller nu ISO-standard för Kvalitet, Miljö och Arbetsmiljö och är certifierade för tre år framåt. Revisorerna konstaterar i sin slutrapport att man är väldigt nöjd med vårt arbete och att efterlevnad av rutiner och arbetsmetoder är mycket god.

Med anledningen av omcertifiering av ISO-standarderna ISO 9001:2015 (Kvalitet) och ISO 14001:2015 (Miljö) och för att kvalificera oss för ISO 45001:2018 (Arbetsmiljö), genomfördes under fem dagar i september en extern revision av områdena miljö, kvalitet och arbetsmiljö på FordonsData.

Den externa revisionen genomfördes av certifieringsorganet Svensk certifiering, genom granskning av dokument, intervjuer med personal samt stickprov av efterlevnad.

För att arbetsmiljöarbetet skulle kunna få sin ISO-certifiering har vi arbetat mycket förberedande med att skapa en tydlig struktur, definiera var i alla processer som arbetsmiljön är viktig och satt tydliga mål för arbetsmiljön, något som är ett krav när man går över till ISO.

Vi fick extra beröm på ett par punkter, som till exempel att vi har god kännedom hos våra arbetsmiljöombud vad gäller arbetsmiljömål och arbetsmiljöarbetet och att vi är duktiga på att identifiera risker och möjligheter vad gäller vår arbetsmiljö.

Revisorerna konstaterar i sin slutrapport att man är väldigt nöjd med att vi har rutiner och arbetsmetoder som är väl kända och implementerade på alla nivåer i organisationen och att efterlevnad av rutiner och arbetsmetoder är mycket god. Man gillar också att verksamheten har mycket hög ambitionsnivå och en väl fungerande kommunikation med tydlig transparens genom hela organisationen, vilket visar sig i ett högt engagemang och god medvetenhet hos FordonsDatas medarbetare.

Resultatet av den externa revisionen är att FordonsData nu är ISO-certifierade för den kommande treårsperioden inom alla tre områden.

Aktuella certifieringar:

• ISO 9001:2015 (Kvalitet)
  • ISO 14001:2015 (Miljö)
  • ISO 45001:2018 (Arbetsmiljö)

Kontaktperson för mer information:

Christina Windisch
Kommunikationsansvarig