Folksam lägger ned kontor i Gävle, Visby och Kristianstad

Folksams verksamheter i Gävle, Visby och Kristianstad ska under slutet av februari 2021 läggas ned. Det meddelar Folksam idag. Huvudskälet uppges vara att detta är en sedan länge beslutad strategi om att bedriva sin verksamhet på färre orter, med större bemanning. Strategin ska leda till lägre driftskostnader och ett attraktivare Folksam att arbeta i. Beslutet idag berör drygt 60 anställda.

- Forena ser inte att denna strategi leder till vare sig lägre driftskostnader eller ett attraktivare företag att arbeta i, säger Anders Johansson, förtroendevald i Forena Folksam. Behovet av att rekrytera är konstant högt på samtliga Folksams verksamheter och skiljer sig inte åt beroende på om det är ett kontor med färre eller fler anställda. Forena ser heller inga problem med att rekrytera kompetent arbetskraft på de orter som Folksam vill lägga ned verksamheten på.

- Vi ser också med oro på att Folksams kunder kan komma att uppleva Folksam som ett försäkringsbolag utan lokal närvaro i vårt avlånga land, och att det därmed riskerar att påverka Folksam negativt.

- Dessutom tycker vi att det är illa tajmat av Folksam att lämna besked om detta till Folksams anställda under den extremt svåra period vårt samhälle upplever just nu i samband med corona-krisen. Det är lite tondövt att fatta beslut om en sådan här neddragning i dessa rådande tider, avslutar Anders Johansson.

Forena kommer nu att inleda förhandlingar med arbetsgivaren om hur denna arbetsbristsituation ska hanteras.