Nytt arbetsmiljöavtal mellan Forena, FAO och Sacoförbunden

Report this content

Efter ett drygt års arbete har ett nytt centralt arbetsmiljöavtal träffats mellan Forena, FAO och Sacoförbunden. Avtalet träder i kraft den 1 april 2022.

Idag, den 20 december 2021, har Forena träffat ett nytt, centralt och modernt arbetsmiljöavtal med FAO och Sacoförbunden. Detta är ett resultat av den arbetsgrupp som sedan våren 2020 arbetat med att modernisera och uppdatera det centrala arbetsmiljöavtalet. Avtalet är ett ramavtal som kommer att möjliggöra lokala lösningar.

Avtalet träder i kraft den 1 april 2022 och Forena kommer att återkomma med ytterligare information om avtalets innehåll efter årsskiftet. En utbildning om avtalet kommer att tas fram för Forenas förtroendevalda, det arbetet påbörjas i januari 2022.

Deltagare i arbetsgruppen har varit Kajsa Dahlerus ( Forena), Christian Sundin (Forena),  Annie Koch (FAO) Åsa Nelhans (FAO), Linda Widestedt (FAO),  Jacob Broström (Akavia), och Björn Rodriguez (Sveriges Ingenjörer).

Avtalet omfattar inte anställda på Folksam eller LO/TCO rättskydd eftersom de omfattas av ett annat kollektivavtal med en annan motpart. För dem finns ett annat centralt och lokalt arbetsmiljöavtal som är alltjämt gällande.

Vi har haft ett  mycket bra samarbete med både SACO-förbunden och FAO, där vi alla är överens om att i arbetsmiljön är de anställda i fokus.  Arbetsmiljö är en av de viktigaste frågorna för anställda i dag. Arbetsgrupper som arbetsform är bra, ge utrymme att verkligen kunna förstå hur vi och andra tänker kring frågorna och ger verkligen möjlighet att fördjupa oss i ämnet. Med Forenas egen arbetsmiljöexpert som en del i gruppen; Christian Sundin , har det funnits mycket bra kunskap som vi kunnat använda oss av för att få fram ett så bra avtal som möjligt. Ett modernt avtal med många goda möjligheter att använda för att hantera arbetsmiljöfrågor, men också goda möjligheter att sluta lokala avtal, säger Kajsa Dahlerus i en kommentar.

För ytterligare information kontakta Kajsa Dahlerus, förhandlingschef Forena 08/7911703

Mikael Romero
mikael.romero@forena.se
Forena är försäkringsbranschens fackförbund. Vi jobbar för ett tryggt och utvecklande arbetsliv för anställda inom försäkring och finans. Våra drygt 14 000 medlemmar finns inom alla yrkesroller på försäkringsbolag, banker som ägs av försäkringsbolag och hos försäkringsförmedlare. Forena är det största facket bland akademiker och chefer i försäkringsbranschen!

Taggar: