Förenade Liv vinner affär med Ikea Sverige

Report this content

Förenade Liv har vunnit en upphandling om att försäkra medarbetare i Ikea Sverige. Det är en frivillig gruppförsäkring som ska hjälpa bolagets medarbetare och deras familjers ekonomi och hälsa om något händer.

Ikea har av tradition satsat på att erbjuda sina anställda en bra försäkringslösning och har valt Förenade Liv till att bli ensam leverantör av samtliga produkter i detta gruppavtal.

-Vi skräddarsyr lösningar tillsammans med våra partner utifrån deras unika behov och därför är vi stolta och glada över att ha fått detta förtroende av Ikea, säger Lena Wikström, chef Förmedlad affär Förenade Liv.

Förenade Liv erbjuder gruppförsäkring som komplement till avtalsförsäkringar. Eftersom det rör sig om många försäkrade blir både priset och hälsokravet lägre än för den som tecknar individuell försäkring. I avtalet med Ikea ingår bland annat olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, livförsäkring och barnförsäkring.

-Ikea har 12 000 medarbetare i Sverige och vi ser en framtida potential i att få erbjuda bolaget fler försäkringar. Vi har lång erfarenhet av gruppförsäkring och ser fram emot ett bra samarbete med Ikea, säger Lena Wikström.

Avtalet träder i kraft den 1 november 2014 och gäller under tre år.

-Efter en omfattande och gedigen upphandling, där de största gruppförsäkringsbolagen i Sverige offererat, väljer Ikea Förenade Liv för att vi får bra omfattning till bäst pris och generösa konverteringsvillkor, säger Jon Birgersson, processowner Pension&Insurance Ikea Sverige.

Ikea var vid utgången av 2013 representerat i 42 länder med 345 varuhus och omsatte cirka 265 miljarder kronor. Hela koncernen har i dag cirka 151 000 medarbetare

Lena Wikström, chef Förmedlad affär, Förenade Liv, tel 08 700 42 23

Birgitta Hammarström, pressansvarig Förenade Liv, tel 08-665 0634, 0734-393337

Förenade Liv är ett av Sveriges största gruppförsäkringsbolag och marknadsledande inom personförsäkring. Merparten av kunderna är tjänstemän och akademiker inom TCO och Saco. Förenade Liv är ett ekonomiskt välskött bolag med en återbäringsfond på drygt en halv miljard kronor som tillhör kunderna. Under de senaste åren har mer än 200 miljoner kronor gått tillbaka i form av lägre premier eller ökad omfattning i försäkringsvillkoren. Företaget är ett helägt dotterbolag i Folksam.

Taggar: