Ny ordförande och nya ledamöter i Aktiemarknadsnämnden

Styrelsen i Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden har utsett ny ordförande och fyra nya ledamöter i Aktiemarknadsnämnden

Till ny ordförande i nämnden har utsetts Sten Andersson, f.d. justitieråd i Högsta domstolen, tidigare rättschef i Justitiedepartementet och särskild utredare i flera statliga utredningar. Han är även ordförande i Bokföringsnämnden och i Tillsynsnämnden för revisorer.

Sten Andersson har sedan 2020 varit vice ordförande i Aktiemarknadsnämnden och efterträder Marianne Gernandt Lundius som varit nämndens ordförande sedan 2016. Marianne Gernandt Lundius kommer fortsatt att vara en del av Aktiemarknadsnämnden som ordinarie ledamot.

Till nya ledamöter i nämnden har utsetts:

Pontus Enquist, delägare i Roschier Advokatbyrå och chef för byråns Stockholmskontor samt ansvarig för byråns verksamhetsgrupper Equity Capital Markets och Public M&A.

Sofia Frändberg, Senior Ledare inom Volvokoncernen och styrelseledamot i LE Lundbergföretagen. Hon har tidigare varit bl.a. chefsjurist i Volvokoncernen, sekreterare i AB Volvos styrelse och advokat.

Magnus Jönsson, Head of Legal på Handelsbanken Corporate Finance.

Fredrik Palm, advokat och partner vid Gernandt & Danielsson Advokatbyrå och Co-head för byråns verksamhetsgrupp Corporate/Capital Markets.

Ordföranden och de nya ledamöterna tillträder den 1 januari 2024.

”Det är mycket glädjande att Sten Andersson tackat ja till att leda Aktiemarknadsnämndens arbete framöver och också att Marianne Gernandt Lundius även fortsättningsvis kommer stanna kvar som ledamot och bidra med sin omfattande erfarenhet. Dessutom förstärks nämndens sammansättning ytterligare genom tillskottet av de välmeriterade och mycket erfarna nya ledamöterna Pontus Enquist, Sofia Frändberg, Magnus Jönsson och Fredrik Palm.”, säger Petra Hedengran, vice ordförande i Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden och valberedningens ordförande.

Aktiemarknadsnämnden består från och med den 1 januari 2024 av följande ledamöter: Sten Andersson (ordf.), Johan Danelius (vice ordf.), Jan-Mikael Bexhed, Ramsay Brufer, Peter Bäärnhielm, Cecilia Daun Wennborg, Ossian Ekdahl, Pontus Enquist, Karin Forseke, Sofia Frändberg, Marianne Gernandt Lundius, Anne Holm Rannaleet, Carl Johan Högbom, Richard Josephson, Magnus Jönsson, Arne Karlsson, Wilhelm Lüning, Nina Macpherson, Patrik Marcelius, Jens Nystrand, Robert Ohlsson, Fredrik Palm, Eva Persson, Carl-Johan Pousette, Bo Selling, Erik Sjöman, Charlotte Strömberg, Anna Surtevall och Ola Åhman.

Om Aktiemarknadsnämnden

Aktiemarknadsnämnden ska genom uttalanden, rådgivning och information verka för god sed på den svenska aktiemarknaden. Finansinspektionen har delegerat till Aktiemarknadsnämnden att uttala sig i vissa frågor. Det gäller bland annat beslut om tolkning av och dispens från reglerna om budplikt. Vidare har Nasdaq Stockholm och Nordic Growth Market NGM delegerat till Aktiemarknadsnämnden att tolka och pröva frågor om dispens från deras regler om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden. Nämnden gör även uttalanden i frågor om god sed på aktiemarknaden om bolag på reglerade marknader och handelsplattformar i Sverige. Aktiemarknadsnämnden har sedan starten 1986 gjort över 1100 uttalanden och hittills i år har nämnden gjort cirka 60 uttalanden.

Aktiemarknadsnämnden ingår som ett av fem sakorgan i Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden. Övriga sakorgan är:

• Aktiemarknadens självregleringskommitté

• Kollegiet för svensk bolagsstyrning

• Nämnden för svensk redovisningstillsyn

• Rådet för hållbarhets- och finansiell rapportering

Mer information finns på våra webbplatser:

www.godsed.se

www.aktiemarknadsnamnden.se

För ytterligare information vänligen kontakta:

Petra Hedengran,

vice ordförande i Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden

e-post: petra.hedengran@investorab.com