Övervakningen av regelbunden finansiell information blir del av självregleringen på den svenska värdepappersmarknaden

Finansinspektionen har den 9 januari 2019 beslutat delegera övervakningen av svenska noterade bolags regelbundna finansiella information till Nämnden för svensk redovisningstillsyn. Nämnden för svensk redovisningstillsyn är ett nyinrättat organ inom ramen för självregleringen på den svenska värdepappersmarknaden och har som huvudman Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden.

”Delegationen från Finansinspektionen är ett uttryck för ett starkt förtroende för den svenska självregleringen och dess bidrag till en sund och effektiv värdepappersmarknad”, kommenterar Patrik Tigerschiöld, ordförande för Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden. ”Riksdagen och Finansinspektionen har, som en följd av modellens fördelar, under lång tid valt att delegera viss myndighetsutövning och normgivning till självregleringen, bland annat inom ramen för Aktiemarknadsnämnden och Kollegiet för svensk bolagsstyrning. Det är mycket glädjande, men samtidigt ett stort ansvar som läggs på Nämnden för svensk redovisningstillsyn när man nu tar över övervakningsuppdraget.”

Fram till årsskiftet 2018/2019 utövade börserna Nasdaq Stockholm och Nordic Growth Market (NGM Equity) samt Finansinspektionen redovisningstillsynen i Sverige. I och med delegationen från Finansinspektionen samlas ansvaret för redovisningstillsynen i Sverige hos Nämnden för svensk redovisningstillsyn. Finansinspektionen behåller dock som central behörig myndighet enligt öppenhetsdirektivet det yttersta ansvaret för tillsynen och befogenheten att ingripa vid eventuella överträdelser. Nämnden arbetar helt fristående och kommer att bestå av sju ledamöter - en ordförande, en vice ordförande och fem granskare - samt en administrativ chef. Samtliga ledamöter är representiva företrädare på redovisningsområdet. Ordföranden Annika Poutiainen leder Nämndens verksamhet.

”Nämnden för svensk redovisningstillsyns uppdrag är att verka för en hög kvalitet och jämförbarhet på de noterade bolagens finansiella information och därmed till effektiviteten på värdepappersmarknaden. Nämnden kommer att ha ett öppet och transparent arbetssätt, och värdesätter en välfungerande och konstruktiv dialog med de noterade bolagen. I och med att Nämnden har fått ett helhetsansvar för redovisningstillsynen och kommer att bestå av ett starkt team av erfarna företrädare på redovisningsområdet, bidrar Nämnden till ett ökat förtroende och en mer hållbar finansmarknad. Jag ser fram emot att leda verksamheten”, kommenterar Annika Poutiainen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Patrik Tigerschiöld
Ordförande Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden. Telefon: 070 77 77 190

Annika Poutiainen
Ordförande Nämnden för svensk redovisningstillsyn. Mobil: 072 88 58 532

Om Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden

Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden är paraplyorganisation inom den svenska självregleringen på aktiemarknadsområdet och verkar genom sina fyra sakorgan; Aktiemarknadsnämnden som gör uttalanden om god sed på aktiemarknaden,

Kollegiet för svensk bolagsstyrning som utvecklar och förvaltar bolagsstyrningskoden, Nämnden för svensk redovisningstillsyn som har som uppgift att utföra granskning av svenska noterade bolags finansiella rapportering och Rådet för finansiell rapportering som anpassar och utvecklar god redovisningssed samt regelbunden finansiell rapportering.

Föreningens uppgifter består i att utse ledamöterna i de olika sakorganen samt att bevilja budget för verksamheterna.

Självregleringen innebär att näringsliv och andra intressenter på marknaden själva utformar och beslutar om reglerna på värdepappersmarknaden och vad som är god sed. Syftet är att skapa och upprätthålla förtroendet bland såväl inhemska som utländska marknadsaktörer, samt åstadkomma en sund och effektiv värdepappersmarknad med goda förutsättningar för noterade bolag, investerare och övriga intressenter.

Riksdagen och Finansinspektionen har, som en följd av modellens fördelar, valt att delegera viss myndighetsutövning och normgivning till självregleringen.

Huvudmännen för Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden utgörs av Aktiemarknadsbolagens Förening, FAR, Fondbolagens Förening, Institutionella Ägares Förening, Nasdaq Stockholm, Svensk Försäkring, Svenska Bankföreningen, Svenska Fondhandlareföreningen och Svenskt Näringsliv.

Huvudmännen utser styrelsen för Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden, som i sin tur utser ledamöterna i sakorganen Aktiemarknadsnämnden, Kollegiet för svensk bolagsstyrning och Rådet för finansiell rapportering samt ordföranden och vice-ordföranden i Nämnden för svensk redovisningstillsyn.

För ytterligare information, vänligen besök Föreningens hemsida www.godsedpavpmarknaden.se

Om Nämnden för svensk redovisningstillsyn

Riksdagen antog den 20 juni 2018 regeringens förslag i prop. 2017/18:242 till en ny ordning för redovisningstillsyn som innebär att börsernas skyldighet att övervaka redovisningsinformationen slopas. Istället infördes en möjlighet för Finansinspektionen att delegera ansvaret för den löpande granskningen av samtliga bolag som har Sverige som hemmedlemsstat till ett ”organ med representativa företrädare på redovisningsområdet”. Finansinspektionen har det yttersta ansvaret för övervakningen av regelbunden finansiell information i noterade företag och befogenheter att ingripa vid eventuella överträdelser. Lagändringarna trädde i kraft den 1 januari 2019.

En ny nämnd, Nämnden för svensk redovisningstillsyn, har inrättats av Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden. Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden är paraplyorganisationen inom den svenska självregleringen på aktiemarknadsområdet och verkar hittills genom sina tre sakorgan; AktiemarknadsnämndenKollegiet för svensk bolagsstyrning och Rådet för finansiell rapportering. Nämnden för svensk redovisningstillsyn är ett nytt självständigt sakorgan inom Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden.

Nämnden för svensk redovisningstillsyn kommer att bestå av sju ledamöter - en ordförande, en vice ordförande och fem granskare - samt en administrativ chef. Samtliga ledamöter är representiva företrädare på redovisningsområdet och har arbetet hos Nämnden som sin huvudsyssla. Ledamöterna ska vara oberoende i förhållande till de bolag som de granskar. En ledamots oberoende kommer att prövas fortlöpande genom en genomlysning av samtliga tidigare och nuvarande uppdragsgivare och innehav av värdepapper, samt genom en dokumenterad jävsprövning i förhållande till varje enskilt granskningsärende.

För att bekosta sin verksamhet har Nämnden rätt att ta ut skäliga avgifter av de bolag som faller inom ramen inför redovisningstillsynen. Avgiftsuttaget för de bolag som är noterade på Nasdaq Stockholm sker via självregleringsavgiften i enlighet med tidigare praxis. Även för de bolag som är noterade på Nordic Growth Market (NGM) eller på en börs inom EES, men utanför Sverige kommer en skälig avgift tas ut.

För ytterligare information, vänligen besök Nämndens hemsida www.redovisningstillsyn.se