KOSTNADSFRI FLYTTMÖJLIGHET FÖR SPARARE I SKANDIA LIV

Report this content

Föreningen Grupptalan mot Skandia och Handelsbanken Liv har idag träffat ett avtal som ger nuvarande och blivande medlemmar i föreningen möjlighet att utan kostnad flytta sitt sparkapital i Skandia Liv till Handelsbanken Liv. Sparare som betalat till Skandia under lång tid får numera sämre villkor än de som bolaget erbjuder nya sparare. Långvariga kunder får sämre avkastning på sitt kapital. Utgående pensioner har sänkts utan diskussion med spararna. Mycket tyder på att Skandia AB kommer att styckas. Om detta sker riskerar livspararnas kapital att förvandlas till en handelsvara. Många av Grupptalans 15700 medlemmar har reagerat starkt mot dessa tendenser. De har uttryckt en önskan att lämna Skandia Liv. Föreningen har förhandlat fram avtalet med Handelsbanken Liv som en reaktion på detta tryck Genom avtalet markerar föreningen den nya flytträttens betydelse. Livsparare som är missnöjda med ett bolag erbjuds möjligheten att välja en ny förvaltare av sitt pensionskapital. Livbolag som vill behålla sina kunder måste visa att de inte åsidosätter spararnas intressen. Avtalet med Handelsbanken Liv innebär ingen exklusivitet. Vi hoppas att vi i framtiden ska kunna förmedla seriösa erbjudanden om gynnsamma försäkringsvillkor från andra aktörer. Föreningen kan därigenom bidra till att öka konkurrenstrycket på försäkringsmarknaden. Detta gynnar både medlemmarnas och andra försäkringstagares långsiktiga intressen. Avtalstexten finns från och med 12 april tillgänglig på Grupptalans hemsida www.grupptalan.com. Hemsidan innehåller dessutom en självständig juridisk bedömning av avtalet som genomförts av advokatbyrån Bratt & Feinsilber. Föreningens vice ordförande Anders Keller, som skött förhandlingarna om avtalet med Handelsbanken, kan ge ytterligare upplysningar om bakgrunden. Han kan kontaktas på tel 070 7746803. Föreningens ordförande Arne Ruth kan kontaktas på 08-982459. Styrelsen för Föreningen Grupptalan mot Skandia VILLKOR FÖR ERBJUDANDET FRÅN HANDELSBANKEN LIV: Föreningen tar inte ställning till om medlemmar ska flytta sitt pensionssparande eller inte. En medlem som är intresserad måste på egen hand avgöra om Handelsbanken Livs erbjudande motsvarar hans eller hennes intressen. Föreningen förmedlar inom kort en skriftlig information från Handelsbanken Liv till samtliga medlemmar. Bolaget förbehåller sig rätten till enskild prövning innan man sluter ett nytt kontrakt. Föreningen har accepterat detta mot bakgrund av de försäkringsrättsliga följderna av en övergång. Bolaget ger gratis individuell rådgivning åt den som så önskar. Via Handelsbankens kontor runtom i Sverige kommer medlemmar att få hjälp med en utvärdering av förutsättningarna i förhållande till sparande i Skandia Liv. Handelsbanken Liv står för kostnaderna i samband med flyttningen av försäkringskapitalet. Bolaget tar inte ut den sedvanliga premieavgiften för inflyttat kapital. När kapitalet flyttas räknar Handelsbanken Liv upp garantierna till 85 procent, en betydligt högre nivå än den som i genomsnitt gäller för Grupptalans medlemmar i Skandia Liv. Handelsbanken Livs avgifter är transparenta och fastställs i förväg. I jämförelse med ömsesidiga bolag har Handelsbanken Liv en förmånlig flytt- och bytesrätt. Varje försäkringskonto i Handelsbanken Liv är strikt individuellt. Det innebär att ingen annan försäkringstagare än du själv får del av avkastningen på ditt kapital.