Nu blir det lättare att konsumera medvetet - Föreningen Medveten Konsumtion lanserar ny ekoguide med ekorecensioner

Report this content

Nu blir det lätt att konsumera medvetet. Den 14 juni lanserar Föreningen Medveten Konsumtion en ny ekoguide på sin websajt där butiker, restauranger och kaféer med ekologisk och etisk profil betygssätts.  Guiden har en sökmotor som gör det lätt att hitta det man söker. Syftet är att få fler människor att reflektera över sin konsumtion.

-Konsumtion är mycket viktigare än vad man tror när det gäller miljöpåverkan. En stor del av svenskarnas koldioxidutsläpp beror på konsumtionen. Dessutom kan man som konsument välja sådant som stödjer bra arbetsvillkor i andra delar av världen. Vår guide gör det enkelt att hitta schysta butiker, restauranger och caféer, säger Susanna Elfors som är ansvarig för guiden.

-  Det finns en sökmotor där man kan välja stadsdel, typ av verksamhet och nyckelord. Vill du hitta second handskor på Kungsholmen i Stockholm får du en lista på alla butiker som har såna, det går till och med att söka efter butiker med ekologiska ballonger, säger Susanna Elfors.

Till skillnad från andra ekoguider är detta ingen kommersiell guide och de butiker som finns med recenseras och betygsätts.

-Vi har ett kvalitetsbetyg och rekobetyg, kvalitetsbetyget handlar om sådant som andra guider bedömer, rekobetyget bedömer miljö och etisk profil hos det företag som recenseras, säger Susanna.

I guiden recenseras restauranger, caféer, butiker med ekologiska kläder, inredningsbutiker och butiker som säljer second handprylar och kläder.

-På sikt kommer vi också att satsa på elektronikbutiker och butiker som reparerar saker, det är två viktiga områden, säger Susanna.

Den 14 juni ordnas en lanseringsfest med skön musik, mingel och föredrag av ekoglamourbloggaren Tanja Dyredand som förenar lyx med en grön livsstil på www.ekostil.se. Guiden gäller än så länge för Stockholm, men under hösten kommer man att utveckla lokala guider i bl.a. Göteborg.

Pressrepresentanter erbjuds förhandstitt på guiden och guidade turer till ekoetiska butiker i Stockholm

Tel: 070-686 51 12 E-post: susanna@medvetenkonsumtion.org.

Taggar: