Auktoriserade turistguiderna i Stockholm: – Vi känner djup oro inför kommande högsäsong!

Report this content

– Vi oroar oss inför kommande högsäsong! Det säger Karin Olsson Trollmo, talesperson för FSAG (Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider). Föreningen är med sina 401 medlemmar större än någonsin.

– Stockholms turistguider är viktiga för besöksnäringen och det är ett intressant arbete att möta besökare från hela världen och göra deras upplevelse av Stockholm så bra som möjligt. Det är också en anspänning och stora förväntningar inför varje kommande säsong, Men det har aldrig varit så svåra trafikförhållanden i Stockholm som i år, säger Karin Olsson Trollmo.

– Sommarens trafiksituation kommer att försämra våra besökares upplevelse i Stockholm. De vill se staden, besöka muser och andra platser. I år kommer många att sitta i en buss i trafikkö. Det är kaotiskt i Stockholm med vägarbeten och väghinder i nästan hela Stockholms innerstad, säger Karin Olsson Trollmo.

Stockholms stad har framgångsrikt marknadsfört staden som ett attraktivt turistmål. Och de som varit här rekommenderar vänner att också resa till Stockholm. Det betyder att mängden besökare till Stockholm turistsäsongen hela tiden ökar. I år räknar man med 700 000 kryssningsgäster mot förra årets 619 000. Allt detta vore väl bara frid och fröjd om staden också tog ett större ansvar för hur det ska fungera när turisterna väl kommer hit.

Guiden – den enda stockholmare kryssningsbesökaren möter
För många kryssningsbesökare är mötet med en turistguide den enda kontakten med lokala invånare. Det är också guiden som vet hur besökarnas upplevelse är och vad de tycker. Guiderna är ofta den som får svara på frågor om den tuffa trafiken och svårigheterna med tillträde till populära platser.

En undersökning från Stockholms Hamn visar att bara kryssningstrafiken generar nästan 2 miljarder kronor i intäkter till Stockholmsregionen. Stockholms auktoriserade turistguider undrar om det inte är dags att fundera på vad staden ska ge tillbaka till besökarna som genererar så stora intäkter. De efterlyser också en bättre helhetssyn på hur framkomlighet, service och tillgänglighetsfrågorna ska lösas.

Avstängningar i innerstaden
–Framkomligheten är helt enkelt usel detta år. Vi är duktiga på att tillsammans med våra uppdragsgivare och chaufförer lösa det mesta som kan dyka upp i Stockholm. I år blir det svårare än någonsin. Säger Karin Olsson Trollmo

För turistguiderna är oron inför kommande säsong inte obefogad. Situationen är värre än någonsin tidigare. Slussenprojektet är fortsatt ett stort trafikproblem, Riddarholmen är avstängd, Fredsgatan har stängts, Stadshusbron ska renoveras och nya vägarbeten väntar på Tegelbacken, bland annat. Slottsbacken kommer att stängas medan Skeppsbron fortfarande är enkelriktad och vi befarar att det kommer att göra situationen akut för trafiken på Skeppsbron.

284 kryssningsfartyg beräknas komma till Stockholm i sommar, 71 av dem är turnarounds, 42 av kryssningsfartygen kommer till Nynäshamn. Nästan alla passagerare vill göra en guidad tur i Stockholm och kommer att göra det med buss. Vissa dagar kommer det att vara upp till sex kryssningsfartyg i Stockholm, det betyder dagar med drygt 260 turistbussar i trafiken inne i Stockholms city. Samtidigt.

Nu är vi fler än någonsin och guidar på fler språk än någonsin
Medlemmarna i FSAG är alla auktoriserade av Stockholms Stad och är fler än någonsin. I år har 24 turistguider utbildats, examinerats och gått med i FSAG som därmed har 401 medlemmar. Turistguiderna erbjuder guidning på 31 språk inklusive teckenspråk, fler än någonsin.

Under lågsäsong satsar FSAG på fortbildning och kompetensutveckling och många besöksmål och museer bjuder in under den tiden in föreningens medlemmar för att berätta om nyheter, förbättringar och förändringar.

Internationellt samarbete
FSAG har under 2019 valt att går ur SveGuide, Sveriges Guideförbund men är fortsatt medlemmar i den internationella turistguideorganisationen WFTGA. Genom medlemskapet i WTGA har föreningen utbyte av erfarenheter med kollegor i hela världen. Det är många platser i världen som får allt fler besökare och där det är stora utmaningar att hantera den ökade belastningen på infrastruktur och miljö,

Mer information: Karin Olsson Trollmo, talesperson för Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider, 073- 615 37 12, www.guidestockholm.com

Bilder, fria för publicering:
Talesperson Karin Olsson Trollmo och
Auktoriserade turistguiden i Stockholm, Mario Delgado, med några gäster i Gamla Stan i Stockholm.
Foto: Lieselotte Van Der Meijs.

_________________________________________________________________________________________________________________________________
Den ideella Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider bildades 1953 och har idag 401 medlemmar som arbetar på 31 olika språk, inklusive teckenspråk. Föreningens syfte är att främja besöksnäringen i Stockholm och samtidigt arbeta för en stark yrkesidentitet för auktoriserade turistguider i Stockholm. FSAG samarbetar med många av aktörerna i Stockholms besöksnäring för att gemensamt arbeta för att göra besökares tid i Stockholm så minnesvärd som möjligt. FSAG är medlem i världsguideförbundet, WFTGA, en organisation som, liksom FSAG, verkar för att stärka turistguiders yrkesroll. Den övervägande delen av Stockholms turistguider är egna företagare, några arbetar bara under högsäsong andra hela året. Det är Visit Stockholm som auktoriserar turistguider i Stockholm efter en ettårig utbildning
.

Taggar: