Auktoriserade turistguiderna i Stockholm: Katastrofläge för många med noll uppdrag och nedlagda företag

Report this content

Stockholms auktoriserade turistguider är en grupp inom besöksnäringen som drabbats hårt av den pågående pandemin. I takt med de senaste årens starkt ökade globala turism har denna yrkesgrupp expanderat kraftigt.  Flera guider lever nästan hela året på högsäsongens inkomster och detta år är en helt förlorad säsong för alla, med noll uppdrag och inga inkomster.  Eftersom många guider bedriver sin verksamhet i enskilda firmor kan de inte få del av bidrag och samtidigt behålla sina företag.

Den övervägande delen av guiderna är egna företagare i olika former. Många har inga möjligheter att få stöd av statens erbjudanden som huvudsakligen designats för större bolag med anställd personal och fasta kostnader. De guider som har enskild firma är särskilt hårt drabbade. För att kunna utnyttja sin A-kassa måste de lägga sitt företag vilande, och det gör det svårt att planera för kommande säsonger och arbeta med sin egen marknadsföring. Det omöjliggör framförallt att ta de få uppdrag som finns och hitta nya arbetssätt. Ett förslag från moderaterna nyligen skulle innebära en del som skulle förenkla deras situation. Moderaternas förslag till regeringen nyligen att kunna kombinera A-kassa på max 50% med företagande i enskild firma skulle förenkla denna situation.

Många arbeten försvinner
– Det är ett väldigt svårt läge denna säsong för våra medlemmar, och vi försöker att ta oss igenom den här tiden och vara bättre rustade när pandemin är över. Vår förening har ett upparbetat samarbete med Stockholms stad och besöksnäringens aktörer i staden. Syftet är att underlätta för varandra under högsäsong och dela erfarenheter och identifiera var förändringar och förbättringar kan göras för oss och för besökare till Stockholm. Och vi har viss kontakt även i dessa tider. Men nu ser vi kollegor och samarbetspartners som förlorat sina arbeten. Företag har lagts ned och försvunnit. Ibland finns våra kontaktpersoner inte ens kvar i branschen. Det säger Karin Olsson Trollmo, talesperson för FSAG (Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider).

Kreativ grupp hittar nya lösningar
Nu gäller det för många att se till att det egna företaget överlever till nästa säsong, och det är svårt om man tvingats lägga ned eller ha bolaget totalt vilande. Guiderna är kreativa och reder ut säsongen på olika sätt. En del, men de är få, tar ut sin A-kassa och låter sitt enskilda företag vila, några har andra verksamheter i sina bolag som de kan ägna sig åt, några söker andra anställningar inom andra branscher en del guider satsar på att utveckla säkra vandringar utomhus.  Guiderna är ett kollektiv med många olika kompetenser och erfarenheter och dessutom goda språkkunskaper. Föreningens knappt 400 medlemmar talar tillsammans 29 olika språk.

Tusentals guideuppdrag som inte efterfrågas i år
De auktoriserade turistguiderna arbetar som mest intensivt under perioden april till oktober. Förra året kom 228 kryssningsfartyg till Stockholm. Denna sommar var 288 anlöp planerade, med över 700 000 passagerare, men det blev noll. En fjärdedel av alla besökare till Sverige kommer till Stockholms län som hade mer än 15 miljoner gästnätter 2019.
– Vi är inte ensamma med svårigheter under denna pandemi. För oss skulle det underlätta med förändringar i reglerna för särskilt enskilda företagare. Vi behöver ha våra företag igång för att kunna förbereda oss och ta nya tag när allt detta är över. Vi behöver också ha möjlighet att tillsammans med besöksnäringen kunna skapa hållbara arbetssätt, bredda våra målgrupper och fortsätta att visa upp vårt Stockholm på bästa sätt  säger Karin Olsson Trollmo.

Mer information:
Karin Olsson Trollmo, talesperson för Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider, 073- 615 37 12, www.guidestockholm.com

Bild, fri för publicering:
Talesperson Karin Olsson Trollmo Foto: Lieselotte Van Der Meijs.

Den ideella Föreningen Stockholms Auktoriserade Guider bildades 1953 och har idag 386 medlemmar som arbetar på 29 olika språk, inklusive teckenspråk. Föreningens syfte är att främja besöksnäringen i Stockholm och samtidigt arbeta för en stark yrkesidentitet för auktoriserade turistguider i Stockholm. FSAG samarbetar med många av aktörerna i Stockholms besöksnäring för att gemensamt arbeta för att göra besökares tid i Stockholm så minnesvärd som möjligt. FSAG är medlem i världsguideförbundet,  WFTGA, en organisation som, liksom FSAG, verkar för att stärka turistguiders yrkesroll. Den övervägande delen av Stockholms turistguider är egna företagare, några arbetar bara under högsäsong andra hela året. Det är Visit Stockholm som auktoriserar turistguider i Stockholm efter en ettårig utbildning.

Taggar: