Svenskt vin i samarbete med engelskt vin-universitet

Report this content

Det börjar närma sig skörd på de svenska vingårdarna och totalt beräknas de kommersiella vinodlarna i Sverige att producera omkring en halv miljon flaskor i år. I England, som också är ett relativt ungt vinland, produceras cirka 15 miljoner flaskor. Där, precis som i Sverige, är förutsättningarna för att producera mousserande vin av hög kvalitet mycket goda. Nu har branschorganisationen Svenskt Vin inlett ett samarbete med det engelska vinuniversitetet Plumpton kring en forskningsstudie.

Det händer mycket inom svensk vinnäring just nu. Aldrig tidigare har det planterats så mycket vin i Sverige som under 2022. Dessutom har branschen aldrig varit så nära en möjlighet att kunna sälja sitt vin på gården som nu.

– Det är en fantastisk utveckling och framtidstro i vin-Sverige just nu. Befintliga vingårdar planterar nytt samtidigt som det etableras nya vingårdar i stor skala. Vi i branschorganisationen Svenskt Vin vill stötta våra svenska vinproducenter på bästa sätt och därför har vi under 2022 inlett ett samarbete med Plumpton College för att djupdyka i vår ”svenska” druva Solaris, säger Sveneric Svensson, ordförande i branschorganisationen Svenskt Vin.

Flera svenska vinodlare tar sedan tidigare in expertkunskap från den gamla vinvärlden. För att få ännu djupare kunskap om Sveriges mest odlade druva ”Solaris” har Svenskt Vin inlett ett samarbete med det engelska vin-universitetet Plumpton. Just nu befinner sig Thomas Bailey, tredjeårselev vid Plumpton i Sverige för att göra en forskningsstudie som går ut på att kartlägga utvecklingen av druvans aromer i dess olika mognadsstadier. Thomas deltar under skörden på fyra svenska vingårdar; Särtshöga Vingård, Stora Boråkra Vingård, Flyinge Vingård och Klagshamns Vingård.

– England har blivit en mycket framstående nation främst för mousserande viner med mycket högklassiga viner. Vi har en hel del gemensamt, men de har ett försprång på ungefär tio år och vi tror vi kan lära oss mycket genom samarbetet. Syftet med forskningsstudien är att få en djupare förståelse kring vilka aromer som produceras i druvan vid olika mognadsstadier. Detta för att i detalj veta exakt när druvan har sin högsta potential för att tillverka ett mousserande vin och ett stilla vin, säger Niclas Albinsson, vinproducent på Särtshöga Vingård och initiativtagare till samarbetet.

Hållbart vin i världsklass
Vi i Sverige kommer aldrig att tävla med andra vinländer när det gäller volym, däremot kan vi göra högkvalitativt och hållbart producerat vin.

– Den i särklass vanligaste druvan i Sverige är Solaris som har visat sig fungera mycket väl i vårt klimat. Dessutom är solarisdruvan resistent mot svampsjukdomar vilket innebär att vi inte behöver använda onödiga bekämpningsmedel. Det här gör att i stort sett alla svenska vingårdar är ekologiska, även om de inte har valt att certifiera sig. Ett år som detta, med en kall och blöt vår följt av en delvis varm sommar är risken för svampsjukdomar hög, då är det extra viktigt att ha en tålig druva, förklarar Sveneric.

Ett steg närmare gårdsförsäljning
Idag är Sverige det enda landet i EU där gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker är totalförbjudet. Frågan är nu utredd för tredje gången och med en ny regering på plats är tilltron till ett positivt utfall stort.

– Vi har aldrig sett stå stor investeringsvilja i svensk vinodling som i år och blir gårdsförsäljning tillåtet kommer det att få svensk besöksnäring att blomstra, samtidigt som nya arbetstillfällen kommer skapas, avslutar Sveneric Svensson.

För mer information kontakta:

Sveneric Svensson, ordförande i  Svenskt Vin
Mail: svesmail@gmail.com
Mobil: 070-530 52 10

Föreningen Svenskt Vin är branschorganisation för svenska vinodlare med cirka 350 medlemmar.

Citat

Sveneric Svensson, ordförande i branschorganisationen Svenskt Vin.